Auteur Topic: een stomme vraag bestaat niet  (gelezen 145 keer)

Online breva

• Guzzista , Fiatist en Italofiel
  • Guzzista
  • Total likes: 1763
  • Geslacht: Man
  • wat ruist daar in het struikgewas ................
een stomme vraag bestaat niet
« Gepost op: juni, 25,2021, 09:19:30 »
omdat we nog geen topic hebben voor stomme vragen die niet bestaan ,

ik ben in een motorblad uit 1973 een langeduurstest van de V7 sport aan het lezen en daar wordt op een gegeven moment gesproken over dat ze de acceleratiepomp uit de carburateur gehaald hebben en dat die er bij latere types niet meer in zitten en dat daar de spoeierbezetting van is aangepast

WAT is een acceleratiepomp ????? en voor wat ik er van begrijp zat die op de eerste types vanwege een vermogensdip ( toen ook al ) maar is dat alleen op te lossen geweest met andere sproeiers dan ? waarom dan niet meteen andere sproeiers monteren en voor een acceleratiepomp kiezen ?

is ook wel schrikbarend om te lezen dat dat gehannes met die dingen niet van het laatste decennium is ( behoudens de V85 blijkbaar ? )

al bij 600 km zat de versnellingsbak vast , dat is toen opgelost met een ruk aan de versnellingspook waarna die het weer deed tot 1600 km en toen moest er een nieuwe bak onder , zou een fabrieksprobleem zijn , iets met de borging van het 5de tandwiel ofzo ?

later was er om totaal onduidelijke redenen een stoterstang helemaal opgevreten en daarna heeft men het blok gedemonteerd omdat de motor steeds beroerder ging lopen en bleek er een of ander oliekanaal niet door geboord te zijn waardoor oa de big end lagers er aan gingen en de oliepomp zich zelf aan het slopen was ,

toch is men laaiend enthiousiast over de V7 sport want echt de enige motorfiets in die tijd die ECHT de 200 km per uur haalde

leuk om te lezen al die oude artikelen , vooral om te lezen dat al dat gekloot waar je bij ons Moto Guzzi altijd tegen aan loopt toen ook al speelde

Online Aladin

• Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • Total likes: 647
    • www.guzzioot.nl
Re: een stomme vraag bestaat niet
« Reactie #1 Gepost op: juni, 25,2021, 13:36:18 »
Op de lemans ook die acceleratiepomp. Wanneer je gas geeft spuit er extra benzine in.
Sommige verwijderen die want zuiniger en zou weinig uitmaken.
Van zuiniger niets gemerkt maar wel in acceleratie dus heb ze weer aangesloten indertijd. (is gewoon een heveltje wat je weg kunt laten)

Online breva

• Guzzista
« Reactie #2 Gepost op: juni, 25,2021, 15:12:50 »
is dat een soort schakelaar dan ofzo die je aan en uit kan zetten ? zo ziet het er uit op de foto tenminste  :popcorn:

en wat gebeurt er dan precies , waar komt die extra benzine van dan ? schakel je dan een grotere sproeier in ofzo ?

Online hajerik

« Reactie #3 Gepost op: juni, 25,2021, 21:17:01 »
poetsen is verloren rijtijd

Online pille

« Reactie #4 Gepost op: juni, 26,2021, 08:37:43 »
Bezie het als een extra scheut benzine in je carb.  Als je gas geeft sprietst ie een extra straal benzine.  Afstellen gebeurt door de sterkte van de straal.  Ik vind hem handig om vlot te starten in de winter😀

Online pille

« Reactie #5 Gepost op: juni, 26,2021, 08:39:25 »
Is geen domme vraag.  Slimme vraag!

Online breva

• Guzzista
« Reactie #6 Gepost op: september, 21,2021, 08:18:33 »
toch WEER eens terug naar olie peilen , want dat blijft een groot misterie blijkbaar  :shocked:

ik peil de olie altijd koud , draai de peilstok uit en leg hem los bovenop het gat en haal hem er weer uit om af te lezen , zo heb ik het altijd van Ted begrepen en als oliepeil dan halverwegen min en max staat is het goed

de V11 peil ik zo en die staat dan tegen max , prima dus maar ik peilde de Griso op dezelfde manier en die stond tegen de min streep aan , dus ok , best veel met de Griso gereden dus wta olie er bij tot halverwege min en max op de peilstok , keurig

maar was afgelopen zaterdag bij TLM en heb de motoren aangemeld voor haalservice 20 November , kleine beurt en winterstalling en Michiel vroeg of er nog dingen zijn waar ze naar moeten kijken dus ik zeg van nou V11 prima in orde , geen problemen meer maar de Griso heeft wat olie verbruikt en dat ben ik eigenlijk niet gewend van een Guzzi met de afstanden die ik jaarlijks rijdt

toen zei Michiel van hoe peil je dan en ik vertelde bovenstaande en dat het peil dan tegen min aan staat en toen zei Michiel dat de oliepeil stok voor peilen ingedraaid moet worden  :shocked: en dat het oliepeil dus gewoon goed is  :shocked:

kan iemand mij nou eens voor nu en altijd uitleggen wat nou eigenlijk de bedoeling is ? heb nog niet in het boekje van de Griso gekeken maar in boekje van de V11 staat dat zoals ik het deed de juiste manier is OF moeten beide motorfietsen op een andere manier gepeild worden ?????

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #7 Gepost op: september, 21,2021, 13:50:53 »
officieel moet het ingedraaid worden, want dan heeft elke onbenul juiste peil dus niet scheef gehouden.
Maar wanneer je de dop gewoon tegen het vlak drukt en peil zit halverwege dan is het prima.

Online TigerManZ

« Reactie #8 Gepost op: september, 21,2021, 18:15:40 »
officieel moet het ingedraaid worden, want dan heeft elke onbenul juiste peil dus niet scheef gehouden.
Maar wanneer je de dop gewoon tegen het vlak drukt en peil zit halverwege dan is het prima.

Geldt dat ook voor m'n Stelvio Koos?

Bij Motorservice Twente gaven ze aan dat ik het beste olie pijl als ik een kwartier met de motor gereden heb...
Nou moet ik zeggen, even stoppen om een foto te maken doe ik graag maar om olie te peilen ben ik dat  niet gewend.
Dus als het kan met een koude motor op de hier beschreven manier dan is dat voor mij een beter werkbare manier  :wink:

Online pille

« Reactie #9 Gepost op: september, 21,2021, 18:25:04 »
Ik doe het ook zoals breva, en ik heb geleerd er mij niet te druk om te maken.

Online breva

• Guzzista
« Reactie #10 Gepost op: september, 22,2021, 07:36:15 »
Citaat
Bij Motorservice Twente gaven ze aan dat ik het beste olie pijl als ik een kwartier met de motor gereden heb...

dat is toch helemaal niet werkbaar ? en dan moet je een liter olie meenemen voor als je bij moet vullen ? en wanneer moet je dan peilen ? direct als je de motor uit zet of moet die dan eerst weer een paar minuten staan ?

Regina heeft ooit een Yamaha SZR660 gehad met een aparte olietank en ook mijn Aprilia had dit systeem en dat is helemaal KU.... dan moet je inderdaad de motor een poosje laten draaien en dan uitzetten en snel peilen want het peil zakt weer weg , had de Yamaha toen eens terug van een beurt bij Molenaar dus denk zal even kijken naar het peil na een rit en draai de peilstok er uit en olie kwam zo uit de tank de straat op lopen , hadden ze hem koud tot maximum op de peilstok gevuld en dan zit er dus veel te veel in , die machines met aparte olietank moet je met voorgeschreven hoeveelheid vullen en klaar en peilen blijft naderhand tot volgende beurt een beetje natte vingerwerk

maar voor de Guzzi,s ben ik altijd uitgegaan van koud meten , peilstok los bovenop gat drukken en aflezen , klaar en is altijd goed gegaan en dit is volgens mij ook precies hoe het in het boekje staat daarom verbaasde het me dat Michiel nu weer wat anders zei  :shocked: plus dat als ik daar van uit ga het oliepeil bij de V11 weer veel te hoog zou staan omdat die wel goed is bij los bovenop het gat peilen , dan staat die tot max. maar als ik die in ga draaien en meten zit er wel ff een bulk te veel in  :bonk

nou ja anyway , heb de Griso bijgevuld tot halverwege tussen min. en max. bij peilstok los bovenop en bij de V11 is alles op deze manier in orde want staat op max . dus daar laat ik het maar bij , over een kleine 2 maanden gaan ze weer naar Nijmegen en krijgen ze een beurt en zijn ze allebei weer precies op peil , eerste wat ik dan doe als ze volgend jaar weer thuis komen is kijken hoe hoog het peil staat op de peilstok en dan ga ik daar maar van uit voor de rest van het seizoen

Online illustrator

• Guzzista
  • Total likes: 501
  • De beste weg in alles is de middenweg.
« Reactie #11 Gepost op: september, 22,2021, 07:56:37 »
Na de laatste servicebeurt bij TLM die verder perfect was uitgevoerd heb ik wel olie moeten bijvullen omdat ik het niveau schrikbarend laag vond.
Overigens niet zo gangbare olie 10W60 die ze gebruiken.
Wie hoopt, die gelooft.
Wie gelooft, die begrijpt het niet.
Wie het begrijpt, die gelooft niet...

Online breva

• Guzzista
« Reactie #12 Gepost op: september, 22,2021, 08:05:22 »
als de ene monteur gaat vullen volgens ingedraaide peilstok en de ander volgens de peilstok er los bovenop gaan er inderdaad verschillen ontstaan , zou niet moeten binnen 1 bedrijf eigenlijk

Online hajerik

« Reactie #13 Gepost op: september, 22,2021, 08:29:53 »
Bij TLM vullen ze, in principe, met de hoeveelheid en wat er voor geschreven wordt door de fabriek, voor dat model. Voor de EV wordt 10w60 voor geschreven. Juiste manier van peilen staat in je handleiding.
Ik heb bij mijn motoren altijd een kleine zaagsnede in de peil stok gemaakt op het niveau na de beurt met uitgedraaide peilstok dat vergemakkelijkt het peilen aanzienelijk.
poetsen is verloren rijtijd

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #14 Gepost op: september, 22,2021, 09:38:31 »
Met dat natte carter bij een Guzzi en 3,5 liter maakt dat maar weinig uit koud of warm peilen.
Zoveel olie is er niet onderweg na stil zetten. Enige verschil is dat na een oliewissel incluis filter er nog geen olie in het filter zit  maar met de voorgeschreven hoeveelheid vullen is altijd goed.