Auteur Topic: Motor en verkeer  (gelezen 1826 keer)

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Motor en verkeer
« Gepost op: februari, 15,2011, 12:25:16 »


Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in samenwerking met de leden van het Motorplatform het Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders opgesteld.

Dit plan voor 2011-2012 omvat zeven maatregelen om de grootste problemen in verkeersveiligheid voor motorrijders te bestrijden. Zo gaat vanaf 2013 het nieuwe, veel strengere rijbewijsstelsel in.

Wat is het probleem?
Bijna 1 op de 10 verkeersdoden is een motorrijder (70 van de 720 verkeersdoden in 2009). Hoewel er steeds meer motoren in de omloop zijn in Nederland, daalt dit aantal verkeersdoden gelukkig wel. De laatste drie jaar zet de daling echter niet door.




Relatief hoog risico
Door snelle technologische ontwikkelingen neemt het risico op een dodelijk ongeval voor automobilisten snel af, sneller dan voor motorrijders. Gevolg is dat het relatieve risico in vergelijk met de auto toeneemt. Deze relatieve kwetsbaarheid heeft er toe geleid dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu zich hard wil maken voor de verbetering van de veiligheid van de motorrijder. Het actieplan is opgesteld in samenwerking met het Motorplatform, waar onder meer de ANWB, BOVAG, FEHAC, KLPD, KNMV en het CBR deel van uit maken.

Oorzaken ongevallenDe belangrijkste oorzaken zijn menselijke fouten van motorrijders en overige bestuurders (90%). Het gaat dan vooral om voorrangsfouten, naar verhouding gebeurt dat vaak omdat een automobilist de motorrijder niet opmerkt! Een andere belangrijke oorzaak is het verlies van de macht over het stuur van de motorrijder: 40% van de motorslachtoffers valt bij enkelzijdige ongevallen. In 8% van de motorfietsongevallen is de infrastructuur de oorzaak.



Geen APK nodig
Opvallend is dat in slechts 0,3% een mankement aan het voertuig (banden, remmen) de oorzaak is van een ongeval. Infrastructuur en Milieu ziet dus geen voordeel in een APK voor motorfietsen, een regel waar de EU nog wel wat mee speelt.

Maatregelen
Om voorgenoemde problemen te bestrijden, heeft Infractructuur en Milieu zeven maatregelen opgesteld.

1. Trainen van hogere orde vaardigheden bij motorrijders
Tijdens de rijlessen worden basisvaardigheden als voertuigbeheersing en plaats op de weg aangeleerd. Hogere orde vaardigheden, zoals het herkennen, analyseren en omgaan met risico’s kunnen pas worden aangeleerd als de basisvaardigheden een automatisme zijn. Samen met de aanbieders van voortgezette rij-opleidingen wordt in 2011 en 2012 een voortgezette rijopleiding ontworpen met als doel het trainen van deze hogere orde vaardigheden. Anders dan de bestaande voortgezette rij-opleidingen moeten deze zich concentreren op de mentale kanten van motorrijden en niet op motorische vaardigheden. Zwaartepunt word het anticiperen op potentiële fouten van andere weggebruikers.

2. Voorlichting aan motorrijders, stimuleren dragen beschermende kleding
Beschermende kleding verlaagt het risico op letsel. Vanaf 2011 informeren belangenorganisaties hun leden beter over het nut en belang van het dragen van beschermende kleding. De Europese eSUM-campagne kan aanknopingspunten bieden.

3. Voorlichting en educatie aan automobilisten
Motorongevallen worden vooral veroorzaakt door voorrangsfouten aan de zijde van automobilisten. Ze zien de motorrijder niet, of houden te weinig rekening met deze weggebruikers. Er zijn in het verleden al verschillende campagnes geweest om de automobilisten te informeren. In 2011 word er onderzocht of er een effectieve communicatiemethode gevonden kan worden om automobilisten te informeren over bijv. de filegedragscode of het waarnemen van motoren in voorrangssituaties.

4. Aandacht voor de motorrijders in de B-rijopleiding
Het ‘verwachten’ van een motorrijder speelt een belangrijke rol in het gedrag van automobilisten op kruispunten. Er zal in 2011 onderzoek gedaan worden of het omgaan met motorrijders voldoende aan bod komt in de rij-opleiding van automobilisten.

5. Onderzoeken effect zichtbaarheid motorrijder op verkeersveiligheid
In 2011 en 2012 komt er een breed onderzoek waarin de zichtbaarheid van de motorrijder (dus opvallende kleding, opvallende motor, verlichting, plaats op de weg etc.) zal worden bekeken. Er zal dus aangetoond worden of het dragen van fluorescerende kleding de kans op een ongeval verminderd.

6. Opstellen CROW-richtlijnen
CROW is het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Motoren stellen hogere eisen aan de infrastructuur dan auto’s. Voor het op een motorvriendelijke manier inrichten en onderhouden van wegen bestaat momenteel wel een handboek, maar dit is nog niet in de relevante CROW-richtlijnen verwerkt. Eind 2012 moet dat wel zo zijn.

7. Invoering 3e rijbewijsrichtlijn
In 2013 wordt de nieuwe rijbewijsrichtlijn ingevoerd. Wat houdt deze in?

    * Vanaf 17 jaar mag gestart worden met de lessen ter voorbereiding op het examen A1.
    * Categorie A1 omvat motoren tot 125cc.
    * Na twee jaar A1 kan categorie A2 behaald worden. Deze categorie omvat motoren tot 35kw. Hier moet opnieuw een examen voor afgelegd worden.
    * Na twee jaar A2 is er geen begrenzing meer, dus op zijn vroegst bij 22 jaar. Hier moet opnieuw een examen voor afgelegd worden.
    * Directe instroom in de zwaarste categorie gaat van 21 naar 24 jaar.

Zelf het actieplan nalezen? Download ‘m hier (pdf).

Deze week vindt er nader overleg plaats met het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de nadere uitvoering van het in oktober aan de Kamer gepresenteerde actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders.

Een belangrijk onderdeel van het actieplan richt zich nadrukkelijk op voorlichting, zegt Eugène Daams, secretaris afdeling GT van RAI Vereniging: “Wij hebben samen met diverse partijen die hebben meegewerkt aan de realisatie van dit actieplan heel veel kennis in huis. Deze kennis – met name die wij hebben op het gebied van gedrag, veiligheid en infrastructuur – stellen wij graag beschikbaar aan alle motorrijders in Nederland. Mede dankzij de inzet van moderne communicatie en media, moet het mogelijk zijn om dit onderwerp goed onder de aandacht te brengen.”


Turbo Guzzi Le Mans

  • Gast
Re: Motor en verkeer
« Reactie #1 Gepost op: oktober, 04,2011, 20:05:29 »
Mooi. Maar ja als je er niet kunt tanken, kom ik daar natuurlijk niet meer.

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Motor en verkeer
« Reactie #2 Gepost op: december, 27,2011, 15:27:22 »
Nu was de spoeling al dun voor de 35kw(enkel wat V35 ouwe meuk) maar voor de eerste categorie heeft Guzzi al helemaal niets.

Turbo Guzzi Le Mans

  • Gast
Re: Motor en verkeer
« Reactie #3 Gepost op: december, 27,2011, 16:09:47 »
Man de boel is bijna dood.

Turbo Guzzi Le Mans

  • Gast
Re: Motor en verkeer
« Reactie #4 Gepost op: februari, 17,2012, 20:37:22 »
Ik ga gewoon niet Frankrijk. kut land.

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Motor en verkeer 2
« Reactie #5 Gepost op: juli, 09,2014, 11:41:30 »
Duitse tol vanaf 2016 ook voor motorfietsen

    dinsdag 08 juli 2014

De voor 2016 aangekondigde tolvignetplicht in Duitsland zal, in tegenstelling tot eerdere berichten, ook voor motorfietsen gaan gelden, zo blijkt uit de recente plannen van verkeersminister Alexander Dobrindt. Dobrindt ontvouwde gisteren zijn tolplannen, waarin voor alle voertuigen tot 3,5 ton tol moeten gaan betalen, dit gaat dus ook voor motorrijders gelden. De hudige regeling voor vrachtauto's geldt alleen voor de snelwegen, maar de nieuwe "Maut" zal ook verplicht worden voor binnenwegen, waardoor ook motorrijders die een toeristische route rijden moeten betalen. Controle zal plaats gaan vinden door de verplichte aanschaf van een vignet, met hetzelfde systeem als in Oostenrijk en Zwitserland. De hoogte van de kosten gaan afhangen van cilinderinhoud en uitstoot (Schadstoffklasse).

Overigens is het plan van Dobrindt nog niet politiek rond, daarvoor zal de CDU-minister binnen het kabinet van Angela Merkel stuen moeten gaan zoeken, al is de verwachting dat de SPD zich zonder veel kritiek bij de voorstellen van Dobrindt zal aansluiten. Wel zal er vanuit Europa nog kritiek komen, de "Verkerhsminister'  wil namelijk alleen Duitse inwoners compenseren voor het tolvignet, en dat is volgens Europese wetgeving verboden.


Online illustrator

  • Guzzista
  • *******
  • Berichten: 4163
  • Total likes: 360
  • Geslacht: Man
  • De beste weg in alles is de middenweg.
Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #6 Gepost op: juli, 09,2014, 12:29:45 »
2 Duitse politieke partijen waren in principe tegen maar om een meerderheid te kunnen krijgen bij andere wetsvoorstellen hebben ze maar voor gestemd.
Hoezo principes????.....
SUKKELS
Wie hoopt, die gelooft.
Wie gelooft, die begrijpt het niet.
Wie het begrijpt, die gelooft niet...

Offline Jan

Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #7 Gepost op: juli, 15,2014, 18:41:38 »
Politiek is koehandel, je geeft en je krijgt. Als je niet geeft, krijg je ook niet.
Heeft alles met principe te maken, het principe van geven en nemen.

Om invloed te hebben op politieke voorstellen moet je een politieke belangenvereniging/ groep hebben, zij hoeven geen concessies te doen.
Banjert op klompen naar binnen

Online brevadaytona

Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #8 Gepost op: september, 27,2016, 13:52:47 »
soort van  betutteling maar snap het wel , weet eigenlijk niet of al mijn motorhandschoenen de ce keur hebben  eens naar kijken

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #9 Gepost op: september, 27,2016, 19:34:09 »
Hier ook geen idee maar denk niet dat bij fatsoenlijke motorhandschoenen ze daadwerkelijk het labeltje willen zien  :bonk

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #10 Gepost op: juni, 16,2017, 17:31:06 »
Milieuvignet Frankrijk, verplicht voor iedereen!
Motorrijders (en automobilisten) zijn in enkele Franse steden sinds 1 januari verplicht een milieuvignet te hebben. En dat geldt ook voor buitenlandse motorrijders.

De Franse steden Parijs, Lille, Lyon en Grenoble verplicht motorrijders (en autorijders) een milieuvignet, de zogenaamde Crit’Air, aan te schaffen. Andere steden die concrete plannen hebben om milieuzones in te voeren zijn onder andere Avignon, Bordeaux, Cannes, Clermont-Ferrand, Dijon, Montpellier, Rouen, Straatsburg en Toulouse.

Lastige is dat de vignetten online - wel in het Engels - alleen met een creditcard te koop zijn en dat de levertijd zo’n vier weken bedraagt. Ondertussen controleert de Franse politie sinds 1 april actief ook buitenlandse bestuurders. Ontbreekt het vignet volgt een bekeuring (€45,-). Als je het vignet niet op tijd in huis hebt, raadt de ANWB je om het bewijs van de bestelling van het vignet (met ordernummer) op reis mee te nemen om een mogelijke boete te voorkomen.

Alle berijders van motorfietsen met en bouwjaar van na 1 juni 2000 zijn verplicht een vignet te dragen. Voor motorfietsen ouder dan 1 juni 2000 kun je geen vignet aanschaffen. Die worden hoe dan ook geweerd zich binnen de milieuzones te begeven.

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #12 Gepost op: februari, 02,2019, 17:51:35 »

Van de LCVM

We hebben het er al vaak over gehad: Bochten naar links in onoverzichtelijke bochten zijn voor veel motorrijders een probleem. En het probleem is dat motorrijders vaak te vroeg insturen. Daarmee maak je de ruimte voor een eventuele tegenligger smal en vaak te smal. Het aantal motorrijders dat een lichte hartverzakking heeft gekregen omdat er dan uit het niets (want we hebben het over onoverzichtelijke bochten) opduikt is enorm.

Is die tegenligger een andere motor of een kleinere auto, dan kan met enig kunst en vliegwerk het probleem nog wel worden opgelost. Maar is de tegenligger een vrachtauto of een bus, dan wordt het verhaal een stuk spannender.
 
De gouden regel is en blijft: Laat altijd zoveel breedte van het wegdek vrij aan de linkerzijde, dat een tegenligger, hoe groot hij ook is er door kan zonder dat jij opeens naar rechts moet uitwijken.
 
Hoe komt het toch dat ondanks dat dit een feit van algemene bekendheid is (mag ik hopen), dat het toch regelmatig fout gaat? Een belangrijke reden is, dat er tussen wat je DENKT TE DOEN en in werkelijkheid DOET, vaak een verschil zit. Op een motor moet je kunnen multitasken.

Bij bochten moet je de juiste snelheid rijden, bedacht hebben hoe je de bocht wilt gaan rijden, de techniek om de bocht goed te nemen uitvoeren, in je spiegels kijken of er toevallig niet een nog snellere motorrijden bezig is om jou in te halen EN ook nog proberen zo snel mogelijk zicht te krijgen op de bocht die je rijdt EN door de bocht heenkijken om te kijken hoe de volgende bocht er uit ziet. Want terwijl je de ene bocht rijdt, ben je al volop bezig met de voorbereiding van de volgende bocht.
 
Dat gaat de hele dag zo door (als je veilig thuis wilt komen). Geen wonder, dat motorrijden door veel mensen als zeer vermoeiend wordt ervaren. Niet vanwege de zware lichamelijke arbeid, maar vooral omdat je hersenen constant op volle kracht bezig zijn.
 
Tijdens dat multitasken doe je dingen op de automatische piloot. Je weet welke snelheid goed is, niet omdat je op je snelheidsmeter kijkt, maar gewoon door ervaring. Datzelfde geldt voor de juiste versnelling voor de bocht. Natuurlijk weet je ook dat de juiste startpositie voor een bocht naar links aan de rechterkant van de weg is. Niet uiterst rechts, want aan de uiterste kant van de weg ligt altijd vuil en daar wil je dus niet rijden. Maar zo tussen de 25 en 40 cm van de kant is een mooie plek voordat je aan de bocht begint.
 
Daar blijf je rijden TOT JE DOOR DE BOCHT HEEN KUNT KIJKEN (en dus eventuele tegenliggers ziet, voordat ze bij je zijn). Veel motorrijders hebben daar moeite mee. Een ingeboren iets wil dat je op tijd (in dit geval te vroeg) begint met insturen. Wellicht nog iets uit de oertijd, toen er nog geen tegenliggers waren op de bospaden waar we toen op liepen.
 
Houdt dat gevoel tegen en blijf aan de rechterkant rijden en kantel pas in, als je zicht hebt. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je zou denken: Nou, dat weet ik nu, dus ik doe dat voortaan zo. Helaas werkt dat niet zo. Om je de goede manier van bochten naar links rijden aan te leren vergt concentratie en oplettendheid. Je moet echt bij elke bocht naar links jezelf even vermanend toespreken: Denk er om, blijf aan de buitenkant van de bocht.
 
Maar je zult zien, dat als je er een tijdje aandacht aan besteedt, dat het op een gegeven moment "gewoon" wordt om buiten te blijven in de bocht. En dan ben je waar je wilt zijn. Als dan de autopilot aangaat, dan zorgt hij er voor dat je de bocht goed rijdt, in plaats van dat je te vroeg instuurt en jezelf in gevaar brengt.

Bedenk ook dat een botsing in een bocht bijna altijd een frontale botsing is. Dat is de hardste klap die je kunt maken. Zelfs als rijden de tegenligger en jij allebei 60 km per uur, dan is de botsing te vergelijken met tegen een muur aanrijden met 120 km per uur. Het is dus niet zo, dat dit een item is dat je veiligheid iets vergroot. Nee, het vergroot je veiligheid enorm als je dit goed doet en kan levensreddend zijn.
 
Op onze Facebook pagina https://www.facebook.com/lcvm.nl/ hebben we op 8 januari een bericht geplaatst over maatregelen die in Luxemburg zijn getroffen om er voor te zorgen dat weggebruikers niet te vroeg naar links gaan in onoverzichtelijke bochten. Al eerder was er een proef in 2016 op de Grossglockner met het plaatsen van cirkels op het wegdek. Als je zorgt dat niet over deze wegmarking rijdt, dan zit je goed met voldoende rechts houden. Een goed initiatief.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen: Ja maar strepen op het wegdek kunnen bij regen glad worden. Dat is zo, maar de bedoeling is nu juist dat je er NIET overheen rijdt en dus is het niet echt een probleem.

Online breva

  • Guzzista , Fiatist en Italofiel
  • Guzzista
  • *******
  • Berichten: 4363
  • Total likes: 1466
  • Geslacht: Man
  • 1100 Griso
Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #13 Gepost op: maart, 04,2019, 16:51:55 »
onbegrijpelijk dat hele kuddes motorrijders dit niet snappen , je wilt niet weten hoe vaak ik per jaar jaar in de remmen moet op een dijk als er weer zo,n wannabee meer dan de helft van de breedte van de weg nodig heeft om de bocht door te komen , en dan heb ik het nog geen eens over onoverzichtelijke bochten , ze zien dat er een tegenligger aan komt en nog gewoon lekker minimaal op de wegas blijven rijden  :stupid waarmee ze dus ruim op mijn helft zitten  :stupid na ja , leven en laten leven , ik rem wel en schudt eens met mijn hoofd en dan begrijpen ze het denk ik wel  :popcorn:

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Motor en verkeer 2
« Reactie #14 Gepost op: maart, 04,2019, 17:12:03 »
en veel automobilisten die de ruimte houden en geen idee hebben dat een motor in een bocht net zoveel ruimte nodig heeft dan een auto  :bonk