Auteur Topic: Rijden in groep  (gelezen 564 keer)

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Rijden in groep
« Gepost op: december, 18,2006, 19:36:06 »
Motortoertochten

Voor een motorclub is dit het meest georganiseerde evenement. Het gaat immers om het motorrijden. Toertochten hebben geen wedstrijdelement, maar men kan er toch prijzen winnen. Men kent verschillende soorten toertochten:

Open toertochten

Aan deze toertochten mogen ook niet-leden deelnemen. Zij betalen hiervoor een kleine bijdrage, waarvoor vaak consumptiebonnen worden verstrekt en kleine prijzen worden gekocht. Van het resterende geld wordt de clubkas gespekt. Zij zijn er in twee soorten:

Individuele ritten

Hierbij verstrekt de organiserende club routebeschrijvingen die dan individueel of in kleine groepjes gereden kunnen worden.

Ritten in groepsverband

De organiserende club zorgt hierbij voor een aantal "voorrijders", die de route kennen en kleine groepen motoren (maximaal ca. 15) meenemen. Dit laatste principe wordt weinig toegepast, want het heeft een paar nadelen:

        * Men moet de route met veel mensen voorbereiden om zo veel mogelijk voorrijders te hebben.
        * De voorrijders kunnen onderweg motorrijders kwijt raken

Open toertochten hebben meestal geen reisdoel; men rijdt een bepaalde route en keert op het vertrekpunt terug, waar na afloop de prijsuitreiking volgt. Prijzen worden uitgereikt aan bijvoorbeeld: de verst komende deelnemer, de oudste deelnemer/ster, de deelnemer met de oudste motorfiets.
Vaak wordt ook aan iedere deelnemer een herinneringstegel uitgereikt en krijgt men later een speciaal tijdens die rit gemaakte foto thuisgestuurd.

Gesloten toertochten

Aan deze toertochten nemen alleen leden van de organiserende motorclub deel. Zij worden meestal door ??n of twee leden uitgezet en verkend. Gesloten toertochten hebben dan ook vaak een reisdoel; een museum, dierenpark of een andere interessante plaats. Ook deze ritten zijn er in twee soorten:

Individuele ritten

Hierbij worden routebeschrijvingen verstrekt. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede: men hoeft niet in een grote groep te rijden, maar kan individueel of in kleine groepjes vertrekken. Als men een bepaald reisdoel voor ogen heeft is dit niet altijd een optie, omdat men tegelijk wil aankomen.

Ritten in groepsverband

Hierbij rijdt de hele motorclub in een grote groep, maar vaak wordt deze vanwege de veiligheid toch opgesplitst in kleinere groepen (max. ca. 15 motorfietsen), waarbij elke groep een voorrijder krijgt.

Motorrijden in groepsverband
Als de groep uit elkaar valt wacht de laatste rijder steeds bij een afslag. Zo kan de rest rustig rijden en toch volgen

Het rijden in groepsverband wordt eigenlijk alleen gedaan omdat het gezellig is en omdat men op die manier tegelijk bij het einddoel van een toertocht aankomt. Maar het heeft ook veel nadelen:

Een grote groep motorrijders valt gemakkelijk uit elkaar, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, spoorwegovergangen of simpel omdat men achteraan moeilijk kan volgen (de hele groep kan bijvoorbeeld nooit tegelijk inhalen). Dat resulteert vaak in extreem hoge snelheden (als de voorrijder 80 km/uur rijdt kan de snelheid achter in een groep van 20 rijders oplopen tot ca. 140 km/uur).

Oplossingen voor dit probleem: in meerdere kleine groepen rijden en afspraken maken over de route. Men kan ook afspreken dat er rechtdoor gereden moet worden tot men iemand bij een afslag ziet wachten. Dan hoeft er niemand te hard te rijden.

            * Een grote groep houdt het verkeer op.

Oplossing voor dit probleem: in meerdere kleine groepen rijden

Mensen kunnen hun "eigen tempo" niet rijden.
Sommigen vervelen zich doordat de snelheid te laag is, anderen rijden boven hun kunnen.
Oplossing voor dit probleem: beginnende motorrijders, rustige rijders en custom-motoren voor in de groep laten rijden.

In een groep motorrijders is weinig uitzicht en kan men kop-staart botsingen krijgen
Oplossing voor dit probleem: "baksteensgewijs" rijden, bijvoorbeeld de "oneven" nummers links en de "even" nummers rechts van het midden van de rijstrook

Voor elk probleem is dus wel een oplossing. Het is dus zaak dat een motorclub haar verantwoordelijkheid neemt en de deelnemende leden van de gemaakte afspraken op de hoogte stelt.

Verkeersregelaars

Het inzetten van clubleden om het overige verkeer tegen te houden is verboden, tenzij hiervoor toestemming van de lokale overheden voor is verleend en de verkeersregelaars hiervoor opgeleid zijn. Voor een normale toertocht wordt deze toestemming echter zeker niet verleend.


Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Rijden in groep
« Reactie #1 Gepost op: december, 18,2006, 19:37:00 »
Als de groep uit elkaar valt wacht de laatste rijder steeds bij een afslag.
Zo kan de rest rustig rijden en toch volgen



Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Rijden in groep
« Reactie #2 Gepost op: december, 18,2006, 19:38:03 »
"baksteensgewijs" rijden vergroot de veiligheid: meer uitzicht en een grotere vrije remweg


Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Rijden in groep
« Reactie #3 Gepost op: december, 18,2006, 19:44:23 »
Het rijden in groepsverband is goed en vooral veilig als je van tevoren goede afspraken maakt.

Het beste is om "baksteensgewijs" te rijden. Uiteraard rijdt iedereen op de rechter rijbaan.

De eerste rijdt rechts van het midden van de eigen rijbaan, de volgende links van het midden, de volgende rechts, etc.

Belangrijk is dat je de goede onderlinge afstand houdt. Die is heel makkelijk te controleren.

Als je in de spiegels van de motor van degene die schuin voor je rijdt, ZIJN GEZICHT KUNT ZIEN, weet je dat je op de goede afstand zit. Bovendien weet je zeker dat hij ook jou kan zien.

Deze afstand is belangrijk, omdat het vaak gebeurt dat er TE VEEL AFSTAND WORDT GEHOUDEN. Dit is gevaarlijk omdat de overige weggebruikers dan de motorrijders niet meer als groep zien. Als de afstand te groot wordt kan het zelfs gebeuren dat er iemand tussen de groep invoegt.

De plaats van de voorste rijder is als volgt:

Op wegen met gescheiden rijbanen : 1e rijder LINKS VOOR
Op wegen zonder gescheiden rijbanen : 1e rijder RECHTS VOOR
Binnen de bebouwde kom : 1e rijder LINKS VOOR.

Als je in een groep rijdt moet je inhalen zoveel mogelijk voorkomen. Het is niet zonder gevaar om een hele groep te laten inhalen. En meestal schiet je er weinig mee op en sta je bij het volgende verkeerslicht weer naast de ingehaalde auto.

Als je toch inhaalt, haal je in per duo. Dus telkens 2 rijders tegelijk. Het is bijna onmogelijk om in ??n keer de hele groep te laten inhalen, dat is de reden.

Wat ook belangrijk is, is dat je na het inhalen niet meteen je gas dichtdraait, maar nog een stuk doorrijdt. Het kan namelijk zijn dat meerdere duo's inhalen en als jij je gas dichtgooit kunnen de andere inhalers nergens meer heen. Ruimte maken dus.

Ook is het belangrijk dat je het inhalen niet begint vlak achter het in te halen voertuig. Ten eerste heb je geen goed zicht als je vlak achter zo'n voertuig rijdt en ten tweede heb je geen ruimte om snelheid te maken. AFSTAND HOUDEN DUS!!!

Zodra je voldoende VRIJE ruimte aan ziet komen om in te halen, terugschakelen naar de juiste versnelling (met de meeste trekkracht) en precies timen wanneer je gas gaat geven, zodat je als je naast het in te halen voertuig rijdt een groot snelheidsverschil hebt met dit voertuig.

Op die manier verkort je de inhaalmanoeuvre.

Voor de voorrijder is het belangrijk dat hij doordacht rijdt. Als hij in de verte een verkeerslicht ziet dat al een tijdje op groen staat, geen gas geven, maar er juist rekening mee houden, dat het op rood springt. Als dat midden in de groep gebeurt, ben je meteen de achterste helft kwijt. OP TIJD STOPPEN DUS!!!!

Nog een tip voor als je elkaar kwijt raakt:
Elke rijder controleert voortdurend of de rijder achter hem er nog is. Zodra hij die mist, naar de kant en stoppen. De voor hem rijdende rijder mist zijn achterrijder, gaat naar de kant en stopt etc. Als iedereen zich aan deze regel houdt en regelmatig in zijn spiegels kijkt, kun je nooit iemand kwijtraken. Al rijd je met 8 rijders, dan nog staat de "trein" binnen 2 minuten stil. De voorste rijder constateert het verlies van zijn groep, stopt, draait en rijdt terug, nummer 2 ziet hem voorbijkomen, draait ook en sluit aan bij de voorrijder, nummer 3 ook, etc. Zo rijdt de hele groep terug en vindt vanzelf de pechvogel.

Ben je zelf die pechvogel (stoplichtje gemist) volg dan rustig de weg TOT JE BIJ EEN KRUISING KOMT. Daar stop je wacht op de groep. Je weet nooit welke kant ze zijn opgegaan.

Als laatste: De voorrijder moet een ervaren rijder zijn. Niet alleen moet hij uiteraard motorrijden, maar hij moet ook de route lezen en volgen en vooral ook de rest van de schaapjes van zijn kudde in de gaten houden.

Heb je minder ervaren motorrijders in de groep, LAAT DEZE DAN NOOIT ACHTERAAN GAAN RIJDEN.

Zet ze direct na de voorrijder. Dat is om te rijden de makkelijkste plek en de voorrijder kan ze makkelijk in de gaten houden en tijdens pauzes wat tips geven.

De achterste rijder moet ook een ervaren rijder zijn. De achterrijder moet altijd bijtrekken want bij een kruising kunnen er behoorlijke gaten vallen, die moeten worden dichtgereden.

De voorrijder kan daar veel aan doen. Bijvoorbeeld door op rechte stukken even rustig aan te doen en niet juist het gas open te draaien.

Sowieso is hardrijden op een recht stuk niks. Dat kun je zelfs een chimpansee leren. Zet hem op een motor, leg aan het eind van het rechte stuk een tros bananen en moet je eens kijken hoe snel hij dat door heeft.

Echte motorrijders genieten van BOCHTEN.

Oh ja, als laatste: Als je in bergachtig terrein rijdt kun je baksteensgewijs rijden vergeten. Doordat je goede lijnen wilt rijden kom je daar niet aan toe.

In die gevallen geldt een andere belangrijke regel: HOUDT AFSTAND !!!!

Rijdt minstens 20 tot 30 meter van elkaar af. Als er dan iets gebeurt (als is het maar een schrikreactie van de voor je rijdende rijder) dan heb je tenminste de tijd om te remmen en/of uit te wijken.

Het staat zo slordig. zo'n hoopje op elkaar gereden motoren. (Wel goed voor het groepsgevoel, alhoewel..............)

En voor degenen die nu denken, ja maar bij het baksteensgewijs rijden zei hij juist dat je niet teveel afstand mocht houden: In dat geval gaat het niet om de afstand tot de motor die schuin voor je rijdt, want daat heb je geen last van. De afstand die daar telt is de afstand tot de volgende motor, die aan dezelfde kant rijdt. En dat is (als je het goed doet) ongeveer 20 meter.

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Rijden in groep
« Reactie #4 Gepost op: december, 18,2006, 19:52:22 »
samengevat:

# Let ook altijd op degene die achter je rijdt. 
Zie je die niet meer ga dan langzamer rijden en stop(!) als de groep voor je afslaat voor of in de bocht afhankelijk van de wegomstandigheden en liefst met het voorwiel in de richting van de route.
Op buitenweggetjes zal dit geen probleem geven.
Let dus altijd op v??r het afslaan of je achterligger dat gezien heeft.
# Houd voldoende afstand.
# Vorm niet te grote groepen
# Ingeval van calamiteiten ben je zelf verantwoordelijk. 
# Laat mensen met gelijke rijvaardigheid een groep vormen.
Minder ervaren rijders en/of langzamere motoren voorin de groep.
# Zorg ervoor dat na een stop, voor bijvoorbeeld tanken, koffie en/of de lunch, de groep waarin je rijdt weer compleet is.
# Rijd nooit boven je eigen kunnen.

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19322
  • Total likes: 543
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re:Rijden in groep
« Reactie #5 Gepost op: september, 14,2010, 12:08:57 »

Offline kris

Re:Rijden in groep
« Reactie #6 Gepost op: juni, 18,2011, 20:06:35 »
schop