Auteur Topic: VLIEGEN  (gelezen 1229 keer)

Online illustrator

• Guzzista
  • Total likes: 509
  • Geslacht: Man
  • De beste weg in alles is de middenweg.
VLIEGEN
« Gepost op: oktober, 18,2020, 10:34:00 »
Tijdens het doorspitten van heeeeeele oude kranten (hobby) kwam ik een kort artikeltje tegen over de KLM-piloot Smirnoff.
Het artikel stond in een krant uit 14 mei 1940 dus 4 dagen nadat dat de Duitsers Nederland waren binnengevallen.
Het artikel vermeldde het vertrek van een Fokker genaamd de "Oehoe" vanuit Nederl.-Indie richting Napels.
Ik wilde weten wat er met dat toestel is gebeurd gezien de oorlogstijd maar daar ben ik nog niet uit.
Wel las ik dat de piloot Iwan Smirnoff was die uiteindelijk de oorlog heeft overleefd dus die betreffende vlucht moet wel gelukt zijn.
Toen ik op zijn naam verder zocht kwam ik een hoop achtergrondinformatie tegen over zijn leven.
Indrukwekkend wat die man heeft meegemaakt.

https://ilibrariana.wordpress.com/2014/12/03/luchtvaartpionier-iwan-smirnoff/
Wie hoopt, die gelooft.
Wie gelooft, die begrijpt het niet.
Wie het begrijpt, die gelooft niet...

Online breva

• Guzzista , Fiatist en Italofiel
  • Guzzista
  • Total likes: 1788
  • wat ruist daar in het struikgewas ................
Re: VLIEGEN
« Reactie #1 Gepost op: oktober, 18,2020, 11:27:32 »
grappig dat je er uitgerekend vandaag over begint Co , vanavond 1ste deel van een serie over de oprichting en het ontstaan van de KLM op NPO 1 ,, vliegende hollanders ,, volgens mij zeer de moeite van het kijken waard

http://www.youtube.com/watch?v=NlDJrNku-NE

Online breva

• Guzzista
« Reactie #2 Gepost op: oktober, 18,2020, 11:41:05 »
Citaat
Het artikel vermeldde het vertrek van een Fokker genaamd de "Oehoe" vanuit Nederl.-Indie richting Napels.

bizar wel inderdaad Co , voor zover ik na kan gaan is de Fokker F18 na een mislukte landing in 1935 per boot terug gegaan naar NL voor reparatie en heeft vervolgens de naam Oriol gekregen en in sin 1940 gehuurd van de KLM voor de KNIL voor onderzeebootbestrijding bij Aruba en Curacao

heel vreemd dat er wordt gesproken in de krant van 1940 dat de Oehoe richting Europa vertrokken zou zijn terwijl dat toestel al sinds 1935 Oriol heet en in 1940 is omgebouwd voor en ingezet voor bestrijding onderzeeers  :huh: dat vraagt om wat uitzoekwerk

https://www.ipms.nl/artikelen/nedmil-luchtvaart/vliegtuigen-f/vliegtuigen-f-fokker-f18

Online breva

• Guzzista
« Reactie #3 Gepost op: oktober, 18,2020, 11:43:24 »
raarrrrrrrrrr

de Oehoe betreft dus zoals ik al schreef een Fokker F18 met het registratienummer PH-AIO en die is inderdaad al in 1936 uitgeschreven uit het luchtvaartregister

Online breva

• Guzzista
« Reactie #4 Gepost op: oktober, 18,2020, 11:56:30 »
dit is hem dus , in eerste instantie is dit de Fokker F18 PH-AIO Oehoe die na een mislukte landing per schip terug gaat naar NL en dan weer terug gaat de west om daar zijn leven voort te zetten als de PJ-AIO Oriol in 1936 ,

in 1940 uitgerust met bommenluik en mitraillieurs dus dit toestel kan nooit in 1940 naar Napels gevolgen zijn met passagiers , sterker nog , er bestond voor zover ik nu kan nagaan in 1940 geen toestel meer met de naam Oehoe ????????

wordt vervolgd  :popcorn:

Online breva

• Guzzista
« Reactie #5 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:03:54 »
 :huh:

gezagvoerder Smirnoff hier in April 1940 in Bandoeng  :voila waar hij heen gevlogen is vanuit Napels met een DC 3  :shocked: niks geen Fokker F18 Oehoe dus  :shocked:

Online illustrator

• Guzzista
« Reactie #6 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:12:07 »
Maar zoals ik het lees uit jouw archief heeft de Oehoe op Curacao etc gevlogen en nooit op Batavia.
Dus een Oehoe in 1940 zou niet hebben bestaan omdat hij in 1936 al zou zijn hernoemd.
Ik denk dat het krantenbericht niet juist is, misschien in het pers-archief gekeken waar Smirnoff mee vloog.
Uiteindelijk was er toen belangrijker nieuws te vermelden.

Wie hoopt, die gelooft.

Online breva

• Guzzista
« Reactie #7 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:12:54 »
voor zover mijn info nu rijkt moet betreffende vlucht uitgevoerd zijn met de DC 3 PH-ALP Pelikaan die in 1942 met aan het stuur gezagvoerder Smirnoff is neegeschoten bij Australie door japanse Mitsubishi A6M Zero,s , onder leiding van de japanse ace Zenjiro Miyano

Online illustrator

• Guzzista
« Reactie #8 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:20:58 »
mooi verhaal over een noodlanding waarbij een flinke waarde aan diamanten die aan boord zaten werd verspeeld omdat het vliegtuig wegspoelde bij hoog water.
De plaatselijke visser heeft een deel gevonden........en vergokt... :nanana :bonk
Wie hoopt, die gelooft.

Online breva

• Guzzista
« Reactie #9 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:24:03 »
hier ligt de Pelikaan op het strand bij Australie nadat hij neer gehaald is door Japanse Zero,s , registratienummer inmiddels PK-AFV

is nogal een verhaal waar nog jaren over doorgesproken is want alleen de landing al na neergeschoten te zijn met uitgetrokken landingsgestel in een spiraal schijnt al een prestatie op zich geweest te zijn , nog bizarder is het feit dat er voor 100.000den dollars aan diamanten aan boord waren die nooit meer terug gezien zijn  :shocked:

https://www.strijdbewijs.nl/cramerus1.htm

gezagvoerder Smirnoff heeft dit overleefd en is in 1947 gestopt met actief vliegen

Online breva

• Guzzista
« Reactie #10 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:29:23 »
grappig dat we het nu over de DC 3 Dakota hebben waar ik natuurlijk vaak in ( mee ) gevolgen heb , heb ik deze filmpjes wel eens gezet die ik toen gemaakt heb ? deze in in de natuurlijk ietwat gemoderniceerde cockpit , let even op het lawaai in de cockpit waar die mannen uren en uren in zaten

http://www.youtube.com/watch?v=teypJ68mJyk

Online Aladin

• Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • Total likes: 654
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #11 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:31:17 »
Afgelopen woensdag artikel in de krant:

Vliegende pioniers verfilmd

Achtdelig epos over Anthony Fokker en Albert Plesman

Taxi’s in de lucht? Dat leek honderd jaar geleden een absurd idee. Toch maakten twee tegenpolen, Anthony Fokker en Albert Plesman, Nederland een belangrijke speler op het wereldtoneel van de burgerluchtvaart. De Avrotros-serie Vliegende Hollanders vertelt het verhaal van de twee pioniers die niet met, maar zeker ook niet zonder elkaar konden.
Vliegende Hollanders is vanaf zondag te zien om 21.20 uur op NPO 1.

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #12 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:32:30 »
’Niet aimabel, wel aanstekelijk’

Dat de serie toys for the boys bevat, ontkent Fedja van Huêt niet. „Maar daarnaast vind ik vooral de levensverhalen van die figuren erg mooi. Ik wist wel wie Fokker was, maar had me verder nooit in hem verdiept. In eerste instantie dacht ik: eigenlijk lijk ik helemaal niet op die man, waarom vragen ze me daarvoor? Maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Het gaat niet om het naspelen, maar om het zo goed mogelijk neerzetten van de persoon Fokker. Het was een bijzonder interessante man. Nee, misschien niet meteen aimabel, maar wel een heel gedreven iemand, aanstekelijk en onaangepast. En iemand met humor.”

Ergens in de serie zegt Fokker tegen Albert Plesman: ’Het is maar een spel. Dat heb jij nooit begrepen’. „Plesman was heel idealistisch, die wilde met zijn droom mensen verbinden. Fokker daarentegen was gewoon gegrepen door het vliegen. Die ging de lucht in met constructies waarvan je dacht: mijn God. Echt met houtje-touwtjewerk. Maar liefst 43 keer is hij de oceaan overgestoken. Het was een heel excentrieke man die op jonge leeftijd al multimiljonair was en twee tragische, grote liefdes beleefde. Hij was alleen maar met zichzelf bezig, dus vrouwen liepen allemaal stuk op hem. Hij heeft ook gezegd dat hij vliegtuigen veel beter heeft begrepen dan vrouwen. ’Ik heb me altijd te zeer verdiept in mijn eigen belangen. Door schade en schande wijs geworden weet ik nu wel dat men wat moet toegeven. In de liefde dien je net zo goed je hersens te gebruiken als in zaken, en misschien nog wel meer’, zei hij. Mooi toch?”

Van Huêt had geen inspraak in wie de jonge Fokker zou spelen. „Het was heel leuk om Bram te ontmoeten. Op de Toneelschool worden acteurs vaak vergeleken. Ik werd destijds de nieuwe Jeroen Willemse genoemd. En tegen Bram is gezegd dat hij de nieuwe Fedja van Huêt was. We hebben wel iets van elkaar, en ook weer helemaal niet. Maar ik begrijp wel dat ze bij hem zijn uitgekomen. En ik vind hem een heel goede acteur.”

Confronterend was het niet om ’de oude Fokker’ te spelen. „Ha, nee hoor! Ik heb me er al helemaal bij neergelegd dat ik niet meer iemand van dertig kan spelen. Zo gaat het. Vijf jaar geleden heb ik auditie gedaan voor een film die toen door problemen met de financiering niet van de grond kwam. Nu gaat het alsnog door, maar ben ik gebeld dat ze wat die rol betreft toch voor een jongere versie gaan. Ik snap dat.”

De acteur heeft inmiddels alle delen van Vliegende Hollanders gezien en oordeelt dat het een ’hele rijke’ serie is geworden. „Het verhaal is mooi, de geschiedenis van die pioniers en het ziet er ook nog eens prachtig uit. Oude zwart-witbeelden zijn vermengd met wat wij hebben gespeeld. Het heeft misschien wat gekost, maar dan heb je ook wat.”

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #13 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:34:01 »
’Fokker was on-Nederlands’

„Anthony Fokker heeft zo’n bewogen leven gehad”, vindt ook Bram Suijker. „Het is bijna een Forrest Gump-achtig figuur als je ziet waar hij overal opduikt. Soms heeft hij iets van een mokkend kind. En het is een opportunist. Hij geniet van aandacht en vindt ook dat hij dat verdient. Maar ondertussen doet hij het allemaal wel: dat pionieren met vliegen, tot zijn knieën in de olie klooien. Hij pakt alles wat hij ziet glimmen. Hij leeft een jetsetleven, er zijn foto’s van hem met beroemdheden als Charlie Chaplin. Eigenlijk was hij heel on-Nederlands, ja. Ook in zijn kledingkeuze. In de serie draag ik Italiaanse maatpakken, Franse couture, kleding uit Amerika, als het maar opvalt. Als een soort pauw.”

Suijker had, als hij eerlijk is, nog nooit nagedacht over de ontstaansgeschiedenis van de KLM. „Ik kende ook de naam Albert Plesman niet eens. Iemand die zich toen voor een onmogelijke opdracht had gesteld: mensen de lucht in sturen in dingen van hout en linnen. Om de vier vluchten crashte er wel een vliegtuig.”

Alle opnamen van Plesman en Fokker zijn veilig aan de grond opgenomen. „Frieda Barnhard, die Plesmans secretaresse speelt, heeft als enige echt gevlogen. In een oude D7, als ik me niet vergis. Omdat ik vooral in de periode van open vliegtuigen speel, zat ik in een loods in de open lucht, terwijl de opnameleider een enorme bladblazer voor mijn neus hield. Zo kreeg ik trillende wangetjes.”

Spannender waren de scènes in een oldtimer uit 1913, waarin Suijker op de openbare weg reed. „Ik reed in het pikkedonker, ergens in Drenthe, geloof ik. Die wagen was ontzettend moeilijk te besturen met een gaspedaaltje op het stuur. Het was gekkenwerk: ondertussen hing de cameraman aan de rechterkant uit de auto om mij vanaf voldoende afstand te kunnen filmen. Oh, en daarbij had de auto geen licht, dus ik moest vertrouwen op de lampen van de auto voor ons.”

De acteur is ’aan de lopende band’ vergeleken met Van Huêt. „Al op de middelbare school zei mijn tekenlerares: jij lijkt op Fedja van Huêt. Ik ben hem gaan googelen, want ik had geen idee wie dat was. Toen dacht ik: coole gast. Tijdens mijn auditie op de Toneelschool werd gezegd: het is net Fedja, hè? En nu hebben we elkaar eindelijk ontmoet.”

Ze hebben dan wel behoorlijk wat van elkaar weg, ze zijn wel twee verschillende mensen, benadrukt Suijker. „Die ieder een deel van zichzelf meenemen in zo’n rol. Wel hebben we enkele kenmerken afgesproken. Fokker stond altijd heel pontificaal. Met zijn benen wijd, en de armen in de zij. Zo van: hier ben ik.”

„Toen ik vijftien, zestien was, dacht ik voor het eerst stiekem dat ik misschien wel acteur wilde worden. Als je dan vijftien jaar later in zo’n productie staat, dan denk je wel even: wat is dit voor rare jongensdroom. Waar ben ik joh? Dat je bijna bang bent om te worden betrapt. ”

Online breva

• Guzzista
« Reactie #14 Gepost op: oktober, 18,2020, 12:35:54 »
nadering Schiphol en landing  :voila

http://www.youtube.com/watch?v=IekL6F9gN8g