Auteur Topic: Voxan  (gelezen 276 keer)

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19071
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Voxan
« Gepost op: december, 06,2013, 11:40:31 »
Voxan maakt comeback

Groot nieuws op de persdag van het ‘Salon de la moto’ in Parijs.  Het herboren Franse motormerk maakte er op de persdag z’n comeback met de Wattman. De naam van deze motorfiets  verwijst tegelijk naar een trambestuurder en naar een elektrisch voertuig. En inderdaad, het gaat hier om een elektrische motorfiets. De Wattman is echter niet zomaar een e-motorfiets voor woon/werk-verkeer  maar wel een heuse ‘muscle bike’. Dat klinkt enigszins contradictorisch voor een elektrische motorfiets maar is dat niet.

Een blik op de technische specificaties van de Voxan Wattman leert ons immers dat de e-motorfiets omgerekend zo’n 200 pk aan piekvermogen produceert.  De Voxan zet datzelfde getal nog eens neer als het op koppel aankomt.  200 Nm: dat is beter dan zowat elke andere productie-motorfiets met benzinemotor.  Zulk hoog koppel vertaalt zich natuurlijk ook naar bijzondere acceleraties.  En ja hoor, je kan met de Wattman naast heel wat sportwagens gaan staan aan het rode licht. Eens dat op groen springt accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden. 160 km/u haal je in 5,9 seconden.

Qua topsnelheid moet de Wattman het echter nog afleggen tegen veel motorfietsen met verbrandingsmotoren. Sneller dan 170 km/u gaat hij gewoon niet.  Wie de motorfiets goed bekijkt merkt vast z’n struise profiel. Niet verwonderlijk want met de batterij in z’n buik weegt de Wattman zo’n 350 kg. De batterij zorgt wel voor een actieradius van zo’n 180 km en kan in minder dan 30 minuten worden opgeladen.

Om al dat gewicht veilig tot stilstand te kunnen brengen koos Voxan voor de 4D remmen van het Franse Beringer. Dit systeem maakt gebruik van een dubbele remschijf  van 230 mm aan elke zijde van het voorwiel met een vierzuigerremklauw die ook van Beringer komt.  Achteraan moet de Wattman het stellen met een enkele remschijf van 230 mm.  Omheen de carbon wielen liggen Michelin Commander II banden gemonteerd.

De Wattman verbaast niet alleen met z’n gewicht maar ook z’n afmetingen doen wenkbrauwen fronsen. Met een afstand van 1.705 mm bedraagt die zelfs meer dan deze van een Honda Goldwing. Of we de Wattman ook werkelijk in productie zullen zien is niet duidelijk. Maar de kans bestaat wel degelijk. Na het faillissement in 2010 werd Voxan overgenomend door  Venturi. Deze Franse autoconstructeur begon ooit als sportwagenbouwer maar specialiseert zich sinds een aantal jaren in elektrische auto’s.

rik151

  • Gast
Re: Voxan
« Reactie #1 Gepost op: december, 06,2013, 14:16:53 »
Heti s jammer dat E-rijden nog in de kinderschoenen staat. De voornaamste reden is dat het nog veel te duur is, subsidies moeten de verkoopprijs een beetje goed maken. Alleen de bedrijfsauto's/lease kunnen hiervan profiteren. Nu zelfs met nul bijtelling. Ik heb zelf elektrisch gereden op een E-bike, liep 80km/h met een actieradius van 80 km in de zomer, in de winter maar 45-50km en een oplaadtijd van 8 uur. Life Po (lithium-ijzer-polimeer) batterijden verzorgden de voeding, Spanning was 60 volt en 20 batterijen moesten hiervoor zorgen. Batterijen konden maar 1500 keer opgeladen worden en moesten dan vernieuwd worden, kosten €1500. Batterijenpakket was erg zwaar en de E-bike woog 130kg. De remmen waren minimaal voor dit apparaat en gingen vaak stuk, handel tegen handvat aan.

De E-motor gaat het nooit winnen van een verbrandingsmotor, de sound, het gevoel, de trilling, de geur is er niet, het is saai, en vooral veel te duur. En dan de batterijen, de winning van lithium en het opruimen van de batterijen zijn een enorm probleem voor het milieu.

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19071
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Voxan
« Reactie #2 Gepost op: december, 06,2013, 17:03:07 »
1500 maal is toch ruim 5 jaar bij dagelijks gebruik.
Voor de hobby zie ik het ook niet zitten maar voor voornamelijk woon/werk verkeer lijkt het me niet verkeerd.
Alleen extra link dat ze je ook niet horen in stadsverkeer.


Offline Jan

Re: Voxan
« Reactie #3 Gepost op: december, 06,2013, 17:19:25 »
Doe je er een ' broem, broem, broem' geluidje bij.  :yeah: :yeah:
Banjert op klompen naar binnen

Online akako

Re: Voxan
« Reactie #4 Gepost op: december, 06,2013, 18:23:36 »
Voor woon werk verkeer zou het kunnen. Maar dan wil je wel een meer toergericht model, lees met windbescherming. Dit is gewoon een dikke lelkijke naked.
Un vento di passione

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19071
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Voxan
« Reactie #5 Gepost op: december, 06,2013, 19:07:58 »
Ja klopt
Volledig kansloos dus.

rik151

  • Gast
Re: Voxan
« Reactie #6 Gepost op: december, 06,2013, 20:25:00 »
 Mijn E-bike gebruikte ik woon-werk, maar vanwege de beperkte actieradius moest ik 2 keer per dag laden, met 1500 keer laden zou dat ruim 3,5-4 jaar zijn, dan zijn ze echt op. Naarmate de levensduur vordert loopt ook de actieradius terug en haal je het misschien niet eens.

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19071
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Voxan
« Reactie #7 Gepost op: december, 06,2013, 22:28:34 »
Mijn E-bike gebruikte ik woon-werk, maar vanwege de beperkte actieradius moest ik 2 keer per dag laden, met 1500 keer laden zou dat ruim 3,5-4 jaar zijn, dan zijn ze echt op. Naarmate de levensduur vordert loopt ook de actieradius terug en haal je het misschien niet eens.


Ja enkel op het werk opladen zou beter zijn :-)
Met 2x daags opladen is het niet leuk meer.