Auteur Topic: Hesketh  (gelezen 544 keer)

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19072
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Hesketh
« Gepost op: december, 06,2013, 11:38:13 »


Hesketh Motorcycles verrijst met een nieuw model.

 

Ruim twintig jaar na de laatste stuiptrekking van het merk, verschijnt Hesketh Motorcycles terug op het toneel. Het Britse merk werd ooit in het leven geroepen door ex-F1-teambaas Lord Hesketh.  Eigenlijk had Hesketh Motorcycles maar een model: de Hesketh V1000.

 

Zo’n dikke 30 jaar later komt het inmiddels terug tot leven gewekte Hesketh Motorcycles nu met de Hesketh 24 op de proppen. Deze motorfiets heeft z’n naam te danken aan de Hesketh F1-auto met het nummer 24 waarin James Hunt z’n eerste GP-zege pakte.   De referentie naar dat legendarische Hesketh F1-team is ook in de styling van de motorfiets doorgetrokken.  Net als op de F1-auto van destijds is wit de hoofdkleur van de Hesketh. Een blauw en rood biesje completeren de ‘Hesketh touch’.Voor de vering ging Hesketh bij Öhlins ten rade. De voorpartij wordt door een upside-down voorvork afgeveerd. Achteraan herkennen we de dubbele schokbrekers die we eerder al op de Yamaha XJR 1300 zagen. De zwarte carbon wielen van BST kregen een rood biesje. En tenslotte is er de ietwat verrassende keuze voor  remmen van Beringer.


De Hesketh 24 wordt in de beste Hesketh-traditie door een dikke V-twin aangedreven. In dit geval mogen we zelfs van een heel dikke V-twin gewagen. Want het 56° blok heeft een cilinderinhoud van maar liefst 1950cc.  Van zo’n joekel van een krachtbron – in dit geval een S&S X-wedge - verwacht je ook aansprekende prestaties maar precies daar knelt het schoentje. De V-twin is met een piekvermogen van 120 pk dan ook ‘licht astmatisch’ te noemen.  De Hesketh 24 zou vanaf februari 2014 leverbaar zijn.

 

Dat het leuk is om een merk als Hesketh opnieuw ten tonele te zien verschijnen staat buiten kijf. Maar of de kansen op overleving van dit project realistisch zijn is een heel ander verhaal. Een ‘déjà vu’-gevoel overheerst toch bij het aanschouwen van wat eigenlijk een Britse variant op de Avinton is. In een tijdperk waar de liefhebber van Britse motorfietsen de keuze heeft uit de grootste Triumph line-up ooit en daarnaast bij het exclusieve Norton (of à la limit Royal Enfield) terecht kan, lijkt de Hesketh niet over de juiste kaarten te beschikken.

Offline Jan

Re: Hesketh
« Reactie #1 Gepost op: december, 06,2013, 15:33:06 »
Vermoedelijk een gevalletje: jammer maar helaas.
Jammer voor Hesketh, het origineel was niet verkeerd maar wel duur.
Banjert op klompen naar binnen

Online akako

Re: Hesketh
« Reactie #2 Gepost op: december, 06,2013, 15:59:35 »
Het origineel was inderdaad niet verkeerd. Deze kan mij trouwens ook best bekoren. 

Maar ook ik denk dat het niks zal worden.
Un vento di passione

Wim Bon

  • Gast
Re: Hesketh
« Reactie #3 Gepost op: december, 06,2013, 16:34:30 »
telkens als ik een toch niet onaardige motor zie.....valt me altijd de ketting op....

zo n lullig dingetje.....zo zielig en rete ouderwets eigenlijk.......

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19072
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Hesketh
« Reactie #4 Gepost op: december, 06,2013, 16:57:37 »
Een ketting ouderwets?  :grin:
Geeft het minste overbrengingsverlies en is eenvoudig de verhouding aan te passen.

Maar op zo'n zware bak had een cardan niet misstaan.


Wim Bon

  • Gast
Re: Hesketh
« Reactie #5 Gepost op: december, 06,2013, 17:04:45 »
Een ketting ouderwets?  :grin:
Geeft het minste overbrengingsverlies en is eenvoudig de verhouding aan te passen.

Maar op zo'n zware bak had een cardan niet misstaan.


eigenlijk gewoon ouderwets....ondanks de voordelen,vindt t altijd er wat lullig uitzien......

Offline Jan

Re: Hesketh
« Reactie #6 Gepost op: december, 06,2013, 17:18:30 »
Ouderwets bij gebrek aan iets nieuws.
Een alternatief wil maar niet lukken.
Banjert op klompen naar binnen

Online brevadaytona

Re: Hesketh
« Reactie #7 Gepost op: december, 06,2013, 19:05:58 »
die van 30jaar geleden was 300keer mooier

Wim Bon

  • Gast
Re: Hesketh
« Reactie #8 Gepost op: december, 06,2013, 19:39:00 »
299x..... :evil:

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19072
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Hesketh
« Reactie #9 Gepost op: december, 06,2013, 20:05:40 »
Wel een wereld van verschil in kettingen van nu en toen. Uitkoken is er niet meer bij en gewoon wat reinigen met een borstel is al afdoende.
Spuitbusje met wat extra smering zijn de meningen over verdeeld.
De vettigheid trekt zand aan ook natuurlijk.

Offline Jan

Re: Hesketh
« Reactie #10 Gepost op: december, 06,2013, 22:12:15 »
Die spuitbusjes zijn goed voor de handel, net als de toevoegingen in de benzine, reinigingsvloeistof voor de helmen, enz.
Je moet de handel ook wat gunnen, niet.
Banjert op klompen naar binnen

Wim Bon

  • Gast
Re: Hesketh
« Reactie #11 Gepost op: december, 06,2013, 23:02:18 »
de vettigheid trekt geen zand aan.....t blijft er gewoon aan zitten......
zorgt er tevens voor dat t tot daar blijft...en niet IN de ketting komt......

zelf ook die zooi gebruikt voor de Triumph.....ik vond t niet zo n succes....maar nou ben ik een zeikerd....dus.......

Offline Veloce

  • K'heb een broertje dood...............................aan die kou
  • Guzzista
  • *******
  • Berichten: 4145
  • Total likes: 174
  • Geslacht: Man
  • MG
Re: Hesketh
« Reactie #12 Gepost op: december, 21,2017, 05:47:21 »
We waren afgelopen zomer bij een Guzzi verzamelaar en die had toevallig ook nog 4 Hesketh's staan, zelfs eentje met nog maar 6dkm op de teller!

Rijden deed hij er niet mee, hij had er een aparte kamer voor.

Het zijn aparte motoren en kwa omvang best fors ook.
K'heb een broertje dood............................aan die kou

Online Aladin

  • Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 19072
  • Total likes: 517
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Hesketh
« Reactie #13 Gepost op: december, 21,2017, 10:11:33 »
Dan heb je in ieder geval wat aparts er bij staan  :zwijg :zwijg

Online breva

  • Guzzista , Fiatist en Italofiel
  • Guzzista
  • *******
  • Berichten: 4100
  • Total likes: 1341
  • Geslacht: Man
  • 1100 Griso / V11 sport " the green "
Re: Hesketh
« Reactie #14 Gepost op: december, 24,2017, 11:57:08 »
hij in Hagestein heeft er ook een in zijn museum staan , oerlelijke dingen maar wel een kapitaal waard , zeker als je er 4 hebt staan , probleem met dergelijke verzamelaarsobjecten is dat de waarde wel eens binnen 10 jaar tot 0 gereduceerd zou kunnen zijn  :shocked: als alle milieuwetgeving met dit huidige tempo door gaat