Ducati Panigale V4
In dit stadium is het nog maar een gerucht, maar wel een hardnekkig. Ducati rijdt in de MotoGP al jaren met V4-blokken maar op de super-exotische Desmosedici uit 2006 na zagen we nooit productiemodellen uit Bologna met een viercilinderblok. Dat zou in de komende jaren wel eens kunnen veranderen.
Het blok voor de nakende viercilinder Panigale zou geënt worden op het huidige Desmosedici-blok dat de Ducati MotoGP-machines aandrijft. Zo zou de blokhoek van de productie Desmosedici, net als bij de GP-versie, ook 90° bedragen. Gezien Ducati's rijke traditie in het WK Superbike, zal de V4-machine wellicht in die klasse ingezet worden. En daarmee zal de cilinderinhoud beperkt blijven tot 999 cc.
Wellicht zit moederfirma Audi achter deze switch. Het is bekend dat de autoreus uit Ingolstadt graag z'n raceprogramma's - WEC met de R18 e-tron quattro en Blancpain Series met de R8 - als ontwikkelingslab voor z'n serieproducten gebruikt. Bovendien is het een extra argument - naast de evidente marketingredenen - om het erg dure MotoGP-programma gaande te houden.
Als de Panigale V4 in 2018 (dat zou de streefdatum zijn) gelanceerd wordt, wordt de machine zondermeer het vlaggenschip van de Ducati line-up. Het is dan de vraag of er nog plaats zal zijn voor een sportmotor met een 'traditioneel' V-twin blok bij Ducati. Omdat zo'n machine niet ingezet zal worden in de productieracerij - tenzij in een merkencup - zou ze naast een V-twin een al even traditioneel buizenframe kunnen krijgen.