Auteur Topic: Motor en verkeer  (gelezen 1401 keer)

Online Aladin

• Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • Total likes: 498
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Motor en verkeer
« Reactie #30 Gepost op: augustus, 30,2020, 16:48:04 »
Duitse Minister van Transport wijst geluidsbeperkingen motorrijders af

Op 15 mei 2020 stemde de Bondsraad om de geluidsemissie voor alle nieuwe motorfietsen te beperken tot maximaal 80 dB (A) en deelstaten de mogelijkheid geven wegen af te sluiten voor motorrijders. Deze resolutie werd doorgestuurd naar de federale regering. Federaal minister van Transport Scheuer wijst echter verdere de verboden en beperkingen af. Ook vanuit Beieren wordt de resolutie bekritiseerd. Motorrijders demonsteerden recent massaal tegen de nieuwe voorstellen.

In een resolutie van 15 mei 2020 pleitte de Duitse Bundesrat ervoor om de toegestane geluidsemissie van alle nieuwe motorfietsen te beperken tot maximaal 80 dB (A). Daarnaast wil de Bondsraad zwaardere straffen voor het 'tunen' van motorfietsen, als de ombouw tot een significante toename van het geluid leidt.

De resolutie van de Bondsraad werd doorgestuurd naar de Bondsregering. Deze beslist of en wanneer de suggestie (!) van de Bondsraad moet worden uitgevoerd. Federaal minister van Transport Andreas Scheuer van de CSU heeft hier een duidelijk standpunt over: hij verwerpt verdere verboden en beperkingen voor motorrijders.

"We hebben voldoende geldige regels. Tijdens de protesten toonden de motorrijders hun standpunt tegen aanscherping en verboden. Dat is ook mijn standpunt. Ik zal de resoluties van de Federale Raad, dat wil zeggen van de deelstaten, niet uitvoeren."

De Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger heeft zich ook uitgesproken dat motorrijders gewoon op zon- en feestdagen mogen blijven rijden. "Je hoeft niet alles te regelen en je moet ze alle vijf eerlijk laten zijn. Anders sluipt er een cultuur van verboden binnen, waar mensen alles verstoren, van de kraaiende haan tot het luiden van kerkklokken", aldus Aiwanger over het initiatief van de Federale Raad.

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #31 Gepost op: augustus, 30,2020, 16:49:24 »
Groene Kaart voor motorverzekering wordt wit of digitaal

De ‘groene kaart’, officieel de internationale motorrijtuigverzekeringskaart is sinds 1 juli 2020 een ‘witte kaart’ geworden en mag zelfs alleen elektronisch getoond worden. Het Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is en dat officieel ook een elektronisch bewijs van verzekering volstaat om bij je te hebben.

Het systeem van de ‘groene kaart’, officieel de internationale motorrijtuigenverzekeringskaart, is al decennia gegrond op internationale afspraken tussen de nationale bureaus van voertuigverzekeraars, die samen de Council of Bureaux (CoB) vormen. CoB heeft nu beslist dat de nationale bureaus de nationale verzekeraars mogen toestaan om hun internationale motorrijtuigverzekeringskaart (de groene kaart) met ingang van 1 juli uit te geven op een witte achtergrond (witte kaart), oftewel, op een gewoon stuk papier.

Elektronische verzekeringskaart
Nog verder gaat dat ook werd beslist dat het document met ingang van 1 juli 2020 ook elektronisch door de verzekeraar naar de klant mag worden toegestuurd, waarna dit digitale exemplaar in principe genoeg is om te kunnen tonen in situaties dat dit verplicht is. De verwachting is alleen wel dat sommige nationale bureaus dit niet (direct) zullen aanvaarden en dat het ook even zal duren voor politie en verzekeraars in alle landen "om" zijn. Daarom wordt geadviseerd om het exemplaar voorlopig toch gewoon te printen en mee te nemen, vooral als je naar het buitenland gaat. Voor sommige niet-Westerse landen is het daarnaast misschien geen dom idee om -voor de zekerheid- toch ook een exemplaar op groen papier af te drukken...

Geldigheid huidige groene kaart
30 juni was de laatste dag waarop het afdrukken van internationale verzekeringskaarten nog op groen papier gedaan mocht worden. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli blijven dan ook geldig tot de vervaldag. Op het verzekeringsbewijs staat in welke landen je verzekerd bent, met welk kenteken, tot wanneer je verzekering geldig is en hoe je schade kunt melden.

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #32 Gepost op: november, 10,2020, 17:54:17 »
Mocht het gladde oppervlak de oorzaak zijn dan zou toch menig motorrijder daar het alternatief inparkeren geoefend hebben?

Heb nu eerder het idee dat te hoge snelheid, loskomen en niet in kunnen sturen van die autootjes zoals aangehaald het punt is.
Want helemaal niets over 2 wieligen die veel vatbaarder zijn voor gladde wegoppervlakken.

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/gladde-drempel-zorgt-voor-ongevallen-in-vinkel~a835448a/

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #34 Gepost op: december, 25,2020, 11:25:45 »
Tony Hardenberg (NEFOM): ‘Ik heb echt geen hekel aan motorfietsen’  (Maar ze moeten wel bij een ander voor de deur langs rijden
https://www.motor.nl/reportages/tony-hardenberg-ik-heb-echt-geen-hekel-aan-motorfietsen/

30 juni 2023, zondagmorgen, net na kerktijd. Een ritje langs de Vlist, van Haastrecht naar Schoonhoven. Je zou bijna denken dat God een motorrijder is. Zoals de weg de rivier volgt… zo heerlijk zwieren. Goddelijk. Iets gelijkwaardigs vind je in de verre omgeving niet. Alleen jammer van al die verkeersdrempels en snelheidsbeperkingen. Aan het eind pauzeren bij Café de Vlist, kopje koffie, appelgebak met slagroom. Het leven van een motorrijder is zo goed.

30 juni 2023, zondagmorgen, net na kerktijd. De familie Hardenberg zit aan de koffie. Ondanks dat het prettig warm is op het terras in de schitterende tuin, zijn de ramen en deuren potdicht gesloten. Dat lawaai van passerende motoren. Alle plezier van het wonen in een stiltegebied verdampte in twintig jaar. Je zou er depressief van worden. Niet de familie Hardenberg. De koffie smaakt best, de cake lekker klef en morgen is alles anders.

De mensen zijn het zat

Tony Hardenberg, voorzitter van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM), weet het zeker: op 1 juli 2023 daalt er een weldadige stilte over zijn Krimpenerwaard. Dan is het weer het stiltegebied zoals de overheid het ooit heeft bedoeld. Een gebied waar geluidsbronnen maximaal het geluid mogen voortbrengen van een luid gevoerd gesprek. Hoe redelijk is dat? ‘Laat ik vooropstellen dat ik echt geen hekel heb aan motorfietsen. Heb er zelf een gehad, een CZ100. Mijn broers rijden nog steeds.’ Dat zal dan wel gezellig zijn tijdens het kerstdiner? ‘Zeker, ze steunen me in mijn verzet. Want dat is het. Ik verzet mij al vier jaar tegen het idee dat je zaken op z’n beloop mag laten. Dat afspraken niet gelden. Als je iets afspreekt, hou je er dan ook aan.’

Die logica volgen we, maar Tony neemt geen genoegen met stilte in zijn eigen woonomgeving. In heel Nederland moet een maximum gelden van 70 dB! Dat is het geluid dat verkeer op een snelweg produceert. Mijn Honda produceert rijdend 73 dB volgens RDW. Hoe realistisch is dit Tony? ‘Heel. Mensen zijn het zat. Ik krijg ze huilend aan de telefoon. Sommigen zijn ten einde raad, weten niet meer wat te doen. Als je naar de gemeente gaat, sturen ze je naar de politie. En die stuurt je weer terug. Bestuurders zijn snel geneigd het terzijde te schuiven. Motorherrie heeft geen prioriteit, maar dat komt: Amsterdam is het zat, Bergen aan Zee komt in verzet, Scheveningen. Alle bewoners van leuke dorpjes met nauwe straatjes ergeren zich aan motorlawaai. Al die ingehouden ergernis kanaliseren we.’

In korte tijd hebben zich 53 bewonersgroepen aangesloten bij de NEFOM. Corona hielp daarbij, toen vielen motoren extra op. Het accelereren, de grote groepen, het racen. En niet alleen dijkbewoners, ook stedelingen zijn al die open pijpen zo beu. Maar in twee jaar terug naar 70 dB, dat lukt toch nooit? ‘Nou, we hebben een heel redelijke eis én we krijgen hulp van hooggeschoolde leden. Denk aan juristen, lobbyisten, ondernemers. Zelf ben ik projectleider met de moeilijkste klussen onder mijn hoede. Ik heb nog nooit gefaald. Daarom lukt 1 juli 2023.’

Online illustrator

• Guzzista
  • Total likes: 299
  • fan van Andre Rieu, parlevinkers en buschauffeurs
« Reactie #35 Gepost op: december, 25,2020, 16:48:53 »
Goed plan.
Zelf in de buurt van de Meye gewoond in Bodegraven.
Daar kwamen op de mooie zondagen files wielrenners, oldtimer clubs van diverse automerken, motorclubs al dan niet in oldtimerverband en andere ondefinieerbare groepen trimmers, skeelers etc voorbij.... alleen maar omdat het zo'n mooi rondje is om te rijden.
Vaak werd de Vlist en de Meye in een rondrit gereden en helaas veel te vaak met een hoop herrie.
Ik weet niet alles, maar wel veel.
Schopt mijn reactie jou tegen het zere been?
Lees er dan gerust overheen...

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #36 Gepost op: december, 25,2020, 18:44:56 »
Laten ze maar eens beginnen met die open pijpen aan te pakken.
Legio shoppers die enkel met verlengde voorbochten rijden.

Wat moet je nu met een groep wielrenners? Hoor je ook van verre al aankomen met dat gebler doorheen de groep.

Online breva

« Reactie #37 Gepost op: december, 27,2020, 11:32:41 »
in midden NL dergelijke wegen evenals dijkwegen op mooie dagen in het weekend heb je niets meer te zoeken op de motor  , gewoon weg blijven

en zeker de Meije is sowieso geen ruk aan op de motor , veel te smal , de ene onoverzichtelijke bocht na de ander , kan er niet harder als een 40 / 50 km / u , zonde van je tijd en je goede humeur dergelijke wegen , zoek liever gewoon een lekkere weg op waar je 80 mag met allemaal lekkere bochten er in , veel leuker

dat stapvoets gesjouw op de motor tussen al dat recreatieverkeer door moet je niet meer willen

Online TigerManZ

« Reactie #38 Gepost op: december, 27,2020, 12:00:15 »
Ik begrijp de overlast. Ik woon in een dorp aan de Waal, hemelsbreed zo'n 800-900 meter van de dijk waar een paar lekkere bochten liggen. Op een mooie zomerse dag hoor ik de "Rossi's" ook wel eens over de dijk gaan, ook op zondagmorgen rond 6-7 uur. Want het zijn echt niet alleen de sjoppers, cruisers en HD's die herrie maken. Ik vermoed dat het aantal "Rossi's" ook erg groot is...

Bekenden van me die zelf ook motor rijden/reden wonen aan de dijk en geven aan dat het soms echt niet leuk is, zoveel lawaai. Ook als je na een lag werken rustig in je tuintje wil zitten...

De enige juiste en eerlijke oplossing is handhaven. Controleer regelmatig op snelheid en lawaai. En doe zoals in Duitsland, een uitlaat met teveel lawaai betekend een dikke boete en geen meter meer rijden. Je ziet maar hoe je thuis komt maar dat gebeurd niet rijdend.
Als de politie in het voorjaar even stevig inzet op deze manier van handhaven is het zo gebeurd met de herrie...
Daarna is het een kwestie van onregelmatig een keer een weekend massaal hierop handhaven en niet alleen met de uitgelezen motordagen, ook met minder zonnige (aangename) dagen.

Of zie ik dat te simpel?

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #39 Gepost op: december, 27,2020, 16:05:40 »
Nee zeker niet.
herriepijpen en grote groepen aanpakken ipv alles voor iedereen maar afsluiten.

En mensen die een huis kopen naast een toeristische attractie moeten minder zeuren over de drukte op mooie dagen.
Dagen genoeg dat het rustig en uitgestorven is.

Online breva

« Reactie #40 Gepost op: december, 28,2020, 09:01:36 »
Citaat
Bekenden van me die zelf ook motor rijden/reden wonen aan de dijk en geven aan dat het soms echt niet leuk is, zoveel lawaai.

dan moeten ze gaan verhuizen  :popcorn: ik schreef het al eerder , hier bij de lekdijk zitten we met de weekendafsluiting bij Lopik waarvan het me nog steeds niet duidelijk hoe het nou zit want vanaf Schoonhoven ri Lopik dijk gewoon volledig gesloten voor alle motoren ( ? ) en vanaf hier ri Schoonhoven enkel in de weekenden ???  :shocked: maar goed , AL die motorfietsen die de dijk af moet komt nu dus hier voor langs met een hoop lawaai , grote groepen en vaak veel te hard over een 50 km/u weg om bij Schoonhoven of hier bij de radiolaan de dijk ri Nieuwegein weer op te pikken

nu komt het er blijkbaar op neer dat omdat er een handjevol vermogende dijkbewoners last heeft van die motorfietsen ze maar langs een woonwijk met 1000den woningen moeten gaan rijden over een 50 km/u weg met drukke kruisingen , overstekend voetverkeer , loslopende honden , katten , watervogels enz en OOK allemaal veel te hard , veel te veel geluid en ja , ook de bewuste grote groepen van de HOG,s

verplaatsen van het probleem werkt niet , dan ga je er weer andere mensen mee belasten wat in behoorlijke mate knap asociaal is om voor een enkeling met een dikke portemonnee maar even het probleem te verleggen naar grote woongebieden , maar houd me ten goede , als je als motorrijder nou weet dat dergelijke wegen als de Lekdijk en de Meije  in het weekend gesloten zijn voor motorfietsen WAT kom je hier dan doen in het weekend ??????? ga dan ergens anders heen waar je wel lekker kan rijden zonder dat gezeik  :stupid

Online TigerManZ

« Reactie #41 Gepost op: december, 29,2020, 10:34:16 »
Inderdaad... verplaatsen van het probleem is wat het resultaat is van de huidige aanpak.
Als ze nu het probleem aanpakken dan lost het al heel veel op.

En zoals Koos schreef, niet zeuren als je naast een toeristische trekpleister woon...

Online illustrator

• Guzzista
  • Total likes: 299
  • fan van Andre Rieu, parlevinkers en buschauffeurs
« Reactie #42 Gepost op: december, 29,2020, 17:34:00 »
Doet mij denken aan het circuit van Zandvoort dat deels aangelegd is het bunkerpuin van de oorlog in 1947-1948.
Toen ze in de jaren 80-90 daar in de buurt huizen gingen bouwen was het wachten op de klachten over geluidsoverlast.... dat duurde niet lang, stevig gesteund door diverse milieuclubs.
Opvallend dat het hondenpension op het binnenterrein van het circuit geen klachten had.
Ik weet niet alles, maar wel veel.
Schopt mijn reactie jou tegen het zere been?
Lees er dan gerust overheen...

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl

Online Aladin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #44 Gepost op: december, 29,2020, 19:22:49 »
Hmm had 104db met de vorige Mistral uitlaatset zonder db killers. Daarna de killers er in gezet die besteld konden worden (zaten er toen niet bij)
Met de huidige Mistrals ook de db killers er permanent inzitten al wat jaren.

https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/25856-hoe-veilig-is-een-luide-uitlaat