Auteur Topic: Dictatuur  (gelezen 1195 keer)

Offline Vitayalin

• Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • Total likes: 737
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Dictatuur
« Gepost op: december, 28,2007, 02:25:02 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dictatuur

Een precieze omlijning van het begrip dictatuur is lastig te geven. Een kenmerk dat in vrijwel alle definities terugkomt is het ondemocratische karakter van dictaturen. Dictators regeren zonder democratisch mandaat en vaak gaat hun regeringswijze ook in tegen de constitutie van het land. Er moet echter op gewezen worden dat er ook dictators zijn die juist het volk proberen te betrekken bij hun dictatuur, en die door propaganda en populisme het volk voor zich weten te winnen. Dictaturen kunnen dus door een meerderheid van de bevolking gesteund worden, en wellicht is het daarom nauwkeuriger de tegenstelling dictatuur-democratie te verfijnen tot dictatuur-vrije democratie.

In de meeste dictaturen is er sprake van systematische onderdrukking van tegenstanders van de dictator en andere andersdenkenden, bijvoorbeeld door ze gevangen te nemen of zelfs te vermoorden. Een onafhankelijke rechtspraak waarop men een beroep kan doen is misschien in theorie (nog) aanwezig maar in de praktijk is ze uitgeschakeld en ondergeschikt aan de wil van de dictator. Een dictatuur wordt ook meestal geassocieerd met misstanden en zelfverrijking door de dictator en zijn medewerkers.

Vaak komen dictaturen tot stand door een militaire staatsgreep. In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld Adolf Hitler in nazi-Duitsland, kan een dictator een democratisch gekozen persoon zijn. Eenmaal aan de macht schakelde Hitler de democratische instituties geleidelijk aan uit. Het is verder niet ongebruikelijk dat dictators op papier de democratische instituties in tact laten doch deze in werkelijkheid uithollen door bijvoorbeeld verkiezingsfraude of door benoemingsprocessen zo te veranderen dat de onafhankelijke controle verdwijnt. Een derde kenmerk van de dictatuur is daarom de extralegaliteit; een dictatuur is vaak niet gedefinieerd door de wet maar bestaat slechts de facto, hoewel het ook wel voorkomt dat dictators na hun machtsovername als nog hun positie in een wettelijk kader gieten; dit komt vooral voor bij militaire dictaturen.

Een laatste opvallend kenmerk is dat dictaturen vaak problemen hebben met de opvolger. Daar de dictatuur in feite een irreguliere regeringsvorm is die sterk afhankelijk is van één persoon, zijn er maar weinig dictaturen die hun stichter lang overleven. Dictaturen waarin de opvolging is geïnstitutionaliseerd in bijvoorbeeld een eenheidspartij of waarin de dictator een familielid aanwijst als opvolger hebben doorgaans de beste overlevingskansen

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
Re: Dictatuur
« Reactie #1 Gepost op: december, 28,2007, 17:06:43 »
Citaat
Er moet echter op gewezen worden dat er ook dictators zijn die juist het volk proberen te betrekken bij hun dictatuur, en die door propaganda en populisme het volk voor zich weten te winnen.

Of een volksdeel voor zich winnen zoals Saddam Hoessein?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saddam_Hoessein

Door extra privileges te verstrekken die men niet graag meer kwijt wilt. Omkoping zou je kunnen zeggen al gaat het wat geraffineerder in het werk en voor je het weet zit je in een net verstrikt waar je zonder ruggengraat niet uitkomt.
Maar o wee als je nadien eens niet solidair met bepaalde plannen bent. Dat is dan hoogverraad en wacht slechts de kogel.
Onvoorwaardelijk gehoorzamen dien je als je eens wat aanvaard hebt, waarvan je toen de consequenties nog niet van aan zag komen. Lieve broodjes worden mokerslagen.
\
Dictators, wie kent ze niet.
Door sommigen met argwaan op afstand gehouden, door anderen omarmt om houvast te hebben in hun eigen onzekerheid en weer anderen streven naar een betere leefwereld voor allen en bestrijden dergelijke uitwassen.

Dictators hebben ook behoefte aan vertrouwenspersonen. Deze mensen kunnen dan ook rekenen op riante posities en laten zich graag fêteren en zullen hun meester trouw blijven, met in het achterhoofd anders hun privileges te verliezen of erger.

Hetzelfde zien we in de drugsscene.
gratis verstrekken van drugs en populair doen(kadootjes). Eenmaal het slachtoffer afhankelijk gemaakt wordt er plots een tegenprestatie verlangd. Versneld raakt het slachtoffer in een neerwaartse spiraal om te kunnen blijven voldoen aan de eisen van de meester en ook de eigen bevrediging te vinden.

Offline Jan

« Reactie #2 Gepost op: december, 29,2007, 16:52:25 »
Een interesant stuk, maar war heeft dit te maken met dit forum.
Als je een goed boek zoekt inzake dictatuur en de vrije wereldhandel dan ik je zondermeer 'de shockdoctine' aanraden van Naomi Klein. Zij was trouwens gisteravond in wintergasten bij de VPRO.
Banjert op klompen naar binnen

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #3 Gepost op: december, 31,2007, 03:16:33 »
Met dit forum niets maar met een ander gekaapt forum wel. Ingewijden weten precies wat er bedoeld wordt.

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #4 Gepost op: januari, 01,2008, 03:48:23 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Naomi_Klein

Ik kende de dame/naam nog niet maar heb wat gesurft (niet alleen deze link) en is wel iemand die wat te vertellen heeft.

Goofy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart, 21,2008, 11:56:29 »
Is Jeffrey hier nog steeds gebanned? 

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #6 Gepost op: maart, 21,2008, 14:22:58 »
Nooit geband geweest hoor.
Hij was enkel boos dat zijn berichten verwijderd waren  :voila

Maar leuk dat je ook weer eens wat laat horen  :zwaai

big twin

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart, 22,2008, 23:53:10 »
Is Jeffrey hier nog steeds gebanned? 

Hee Goofy ook weer eens in de buurt

Goofy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart, 23,2008, 12:58:39 »
ja Marian ze hebben mij weer even vrijgelaten  :grin:
Koos een vraag, was dat zo erg dan wat hij postte?

big twin

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart, 23,2008, 23:22:30 »
Was volgens mij meer iets in de trand van de zoete lieve vrede
Maar ik kan me vergissen hoor

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #10 Gepost op: maart, 24,2008, 12:13:57 »
Inderdaad. stond geen woord verkeerd in maar de daarin genoemde persoon misbruikte guzzi-west en om de rust terug te krijgen staan die topics in het archief.
Maar dat is ook uitgelegd via de email aan de poster.

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #11 Gepost op: maart, 30,2008, 04:39:13 »
Ben gisteren nog gebeld door de man.
Hij had een email gekregen en hij zegt die man (Stefaan) begrijpt er echt helemaal niets van.
Ik zeg stuur die mail eens door maar ja dat doet hij niet want tis geen Notebaert natuurlijk die jeffrey  :tongue:
Zei nog maakt niet uit want die man stuurt alle mail en pm's door naar anderen als die iemand een hak kan zetten, maar Jeffrey ging er niet op in verder  :evil:

anyway, we hebben een deal gesloten. Hij wist niet dat die postings nog in een archief stonden.
Hij was namelijk nog steeds niet blij dat zijn postings verwijderd waren immers.
Niet dat die echt boos op mij was ofzo want had het wel uitgelegd dat guzzi-west er voor gebruikt werd eigenlijk en het een part of the deal was. (die overigens geheel eenzijdig nagekomen was dus rechten voor behouden)
De waarheid schijnt nog een angstig iets te zijn voor onze man en die zou volledig afstand hebben genomen van enkele personen en clubs. Ik zei dat hoorde ik al eerder maar was wel op de achtergrond aan het traineren.
Dergelijke uitspraken krijg ik alleen maar meer vraagtekens van eigenlijk.
Tis uiteraard de gemakkelijkste weg om misstappen te verdoezelen. Al gaat het hier niet zozeer meer om die misstap maar om het belasteren van anderen die die misstap open legden en het bagatellisering van de gevolgen.

Nou ja, hij gaat weer een poosje weg. Heb ik ook weer rust.  :grin: (ff smilie er achter voor die klojo haha )

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #12 Gepost op: april, 02,2008, 09:03:02 »
de roep om forum censuur laait alweer hoog op in het roddelcircuit.
achterbaks gedrag leidt niet tot enige zelfreflectie, nee degeen die er maar over durft te spreken is de boosdoener en opruier in het geheel.
de broertjes Meulman kennende gaat dit nog wel een staartje krijgen  :zwijg

Offline TBBW

• Guzzizumoloog
  • Guzzista
  • Total likes: 0
  • better be good to me
« Reactie #13 Gepost op: april, 02,2008, 20:07:33 »
aan de bossen van Foy, Ardennen, tegen het dictatuur van WO II
de reis is het doel van de reis.

Offline Vitayalin

• Administrator
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #14 Gepost op: april, 06,2008, 22:58:51 »
@Goofy
Ik heb je voorgaande post (tijdelijk?) verwijderd.
eea ligt nogal gevoelig bij velen. (nou ja, een heer X en die valt juist weer anderen lastig er mee)
Vraag me niet waarom die er in mee gaan. T'Zal het gebruikelijke "stop maar in de doofpot" dinges zijn en verder vooral gemakzucht tegen ongewenst gekrakeel.

Zodra de verstandhoudingen weer op regel zijn komen we er op terug.
excuses nog voor deze maatregel. Sta er zelf ook niet helemaal achter eigenlijk.

Dat "het" een staartje gaat krijgen lijkt me wel duidelijk ja.
Had dat vorig jaar al verwacht maar er was geen ontmoeting geweest blijkbaar.

anyway, de man begrijpt er echt geheel niets van, dat is wel duidelijk. (biedt zelfs carburators aan als komende van een schade fiets, slaat echt nergens op)
Je zou er medelij mee krijgen als die de brothers Meulman tegen komt straks.

Tsja, niemand hoeft perfect te zijn om gewaardeerd te worden, wel eerlijk.