Auteur Topic: Ze zijn zo goed, mijnheer (en toch zo saai)  (gelezen 677 keer)

frans

• Gast
Ze zijn zo goed, mijnheer (en toch zo saai)
« Gepost op: maart, 23,2007, 08:27:39 »
Artikel gisteren gelezen in Motoren en Toerisme?  Vergelijking Beemer 1200 RT en Norge.  Norge komt er zeer bekaaid af.  Bmw op werkelijk alle vlakken een stuk beter: kracht, koppel, remmen, windbescherming, noem maar op.
2 Bedenkingen:
1. ‘Objectief’ gezien zal dat allicht wel kloppen, de Duitsers kunnen heus wel een fiets bouwen en hebben veel meer ervaring op het vlak met de doorontwikkeling van hun RT tov de nieuwe Norge. Wie een echte toermachine wil, kan niet naast de Beemer.
2. Een andere conclusie zou verbaasd hebben van een blaadje dat in België in de volksmond ‘BMW en Toerisme’ wordt genoemd.

Maar de afsluitende randbemerking was schitterend, en de redacteur was zo eerlijk om die te vermelden: “Als ze mochten kiezen, dan ging 2/3 van de testpiloten voor de Norge” wegens meer macho, meer moto, exclusiever enz enz. Ja hallo, de Beiers zullen dat niet graag lezen.

Wat mij tot de volgende bedenking (ver)leidt: de huidige moderne motoren, met Bmw op kop, zijn zo saai geworden.
Balansassen, geluidsdemping, abs, antispin, antiduik, en wat al meer.  De Amerikanen zeggen ‘moving appliances” (rijdende gebruiksvoorwerpen).

De Pan van mijn schoonbroer: schitterend machien, 50% méér koppel en paarden dan mijn Breva, 160 per uur met een windbescherming die maakt dat je verbluft op je teller kijkt, je dacht dat je 100 reed.  Regen voel je niet en na 500 km stap je af zoals je opstapte. Maar dat heb ik met mijn Rover ook allemaal. Brengen ze een moto uit met airco en airbag (Wing).

En de Pan klinkt als een nijdige naaimachine of een op hol geslagen stofzuiger.

De klank van de Rt werd al beschreven als een knorrend varken, sorry voor de liefhebbers. En dan hou ik mij nog in, ik heb al andere commentaren gehoord en gelezen, maar ik wil er geen topic Beemer-jennen van maken, daarvoor is mijn respect voor de Bmw te groot.

Maar dus:

Vibraties.  Welke vibraties?

Inlaatgeluid? Noppes.  Uitlaat? Fluisterstil.

Remmen?  1 vingertje en het dingt staat ter plaatse stil.

Pleit ik hier voor een terugkeer naar de ‘good old days’ toen je meer in panne lag dan reed en iedere rit een avontuur waarvan je bij manier van spreken niet wist of je aankwam?  Zwalpende fietsen met levensgevaarlijke trommelremmen? Nee.

Maar wel meer ziel, goede vibes, een opwindend inlaat-en uitlaatgeluid, en wat wind op je kop.

Daarom rijden we nog met Guzzi.  En daarom hebben Harley, Buell, Ducati en vele anderen nog altijd hun trouwe rijders ondanks hun technische ‘inferioriteit’.

Offline Aladin

• Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • Total likes: 698
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
Re: Ze zijn zo goed, mijnheer (en toch zo saai)
« Reactie #1 Gepost op: maart, 23,2007, 09:57:50 »
de pan is een formidabele fiets die eigenlijk door guzzi gebouwd had moeten worden maar ja toendertijd lag alles stil in Mandello op dat gebied.
Honda was ook heel succesvol met de CX, de eerste watergekoelde guzzi zeg maar.
Vreemd genoeg kreeg die nooit een opvolger.

de Beull was de sportievere harley. alleen zitten ze altijd met de uitlaten en het luchtfilter te frotten bij dat motortype.
De Griso heeft dat van nature beter voor elkaar.

Guzzi heeft nog heel wat jaren in te halen wat niet zomaar gaat.
Maar nu de aantallen stijgen zal er meer winst gemaakt worden en kunnen we wel meer verwachten op korte termijn.

big twin

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart, 23,2007, 16:18:18 »
Ze zijn in ieder geval lekker bezig in Mandello

Offline guzzi vero

« Reactie #3 Gepost op: maart, 26,2007, 22:09:17 »
Als je het commentaar hoort van al diegene die tijdens de opendeur bij VRA met de testmotoren gereden hebben, dan is er slechts één fille rouge ofte rode draad: whauw. Dit zowel van de Beamers als van de rijstkakkers. Als dat geen compliment is!
keep on smiling. even to the assholes out there. Where?

guzzio

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart, 26,2007, 23:49:48 »
Volkomen gelijk ... ze zijn goe bezig!  En toch ben ik er stellig van overtuigd dat Guzzi nooit ofte nimmer het "steriele" van een Beier zal halen en nooit het technisch vernuft van éénder welke Jap uit het gekende klavertje vier (Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki). 

Laat nou net dat een deel van hun succes zijn ... ik corrigeer of verduidelijk me:  een minderheid in eender welke branche zal altijd een zekere populariteit genieten bij een handvol liefhebbers. 

Domme vergelijking, maar wie scheert er zich nog met een oud klassiek scheermes dat je voor elke scheerbeurt moet polijsten op een canvas- en leder riem?  Niemand?  Wel, het vraagt wat oefening (een maand of zes!) maar daarna wil je gewoonweg geen 'krabbertjes' van Gillet of Mach meer !!!  Wel, vandaag de dag worden er zelfs heuse workshops georganiseerd voor iedereen (met baard uiteraard) die zich wil kunnen scheren zoals in grootvaders tijd!  Jan met de pet wil geen superscheermachien waar schuim vanzelf uitkomt ... of een krabbertje met wel 5 mesjes achter elkaar ... of een krabbertje dat trilt, met twee kleine batterijtjes ... laat me niet lachen ... :yeah:

Het feit dat Guzzi al jaren een 'underdog' functie vervult in het motorlandschap, is één van de factoren dat het merk voor velen aantrekkelijk maakt.  Veel Guzzi rijders kiezen resoluut voor het Italiaanse merk omdat ze zich niet kunnen vinden in de Japanse (wegwerp Zeeman of H&M) motoren.  Dat geldt evenzo voor Triumph fans, Duc lovers, ...

En dan zijn er de ouderlingen onder de Guzzi rijders.  Zij hebben in een ver verleden heldenverhalen gehoord over Guzzi piloten zoals daar zijn Stanley Woods ... om er maar eentje te noemen ... Die kerels hebben Moto Guzzi steeds trouw gebleven, ook toen het ooit zo roemrijke merk in de jaren zeventig de handschoen in de ring moest gooien toen de Japanse massa industrie (lees: nu wegwerp industrie) ons overspoelde met lichtere, goedkopere en krachtigere motoren.  Heeft Guzzi in de jaren 80 niet kunnen teren, eerder overleven op één blijver in hun gamma?  De Guzzi California?

Nog een opmerking:  tijdens de opendeurdagen bij VRA werd er hier en daar gefluisterd (zelfs door een gerenommeerd motor redacteur van een al even gerenommeerd motor magazine !!!!!) dat zelfs Guzzi's duurste nog steeds op en top een motorfiets is.  Zo eentje waarbij je toch nog iets of wat geciviliseerd motorgeluid kan waarnemen.  Geen machine die je beschermt tegen weer en wind alsof je in een veranda zou zitten, geen motorfiets die volgepropt zit met allerlei toeters en bellen, geen motorfiets die remt door met je ogen te knipperen ... neen ... ondanks een gezonde dosis comfort en gezegend met een 'basic' pakket technologie nog steeds op en top motorfiets.  En dat is wat meer en meer mensen heden ten dage willen:  een motorfiets, ja zelfs een wagen, zonder al té veel toeters en bellen, zonder al té veel elektronica, maar toch met een bruikbare dosis comfort en een aangename en bovendien handelbare, beheersbare en duurzame motor. 

Hoe verklaar je het succes van de Landrover Defender?  Mocht eender welk ander auto merk met een wagen uitpakken die slechts de helft van de 'minder goede' eigenschappen heeft van een Defender, wel, dat merk zou een héél kort leven beschoren zijn.  Een Defender wordt heden ten dage door de 'nouveau riche' gekocht om te ontsnappen aan de 'vertechnolisering' van de hedendaagse maatschappij ... aldus de terreinwagen encyclopedie. 

Voor mijn part:  idem bij Moto Guzzi!

big twin

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart, 28,2007, 08:41:54 »
 :guzzi: het blijft een apart merk met voor 'elck wat wils'

er zijn in de loop der jaren zoveel types gekomen dat er inderdaad voor iedereen wel een type bij zit dat 'het' is

Goofy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april, 03,2007, 19:26:53 »
dene Griso doet mij wel wat.

Offline Aladin

• Lemans1000 UE; SP1000; Nato V50; V65 imola
  • Administrator
  • Total likes: 698
  • Geslacht: Man
    • www.guzzioot.nl
« Reactie #7 Gepost op: mei, 06,2007, 18:10:25 »
dat had ik met de V11 rosso en de tanni.
vreselijk mooi maar inmiddels alweer achterhaald.
Maar er zijn/komen in ieder geval weer mooie toermodellen van guzzi dus ik ben niet verplicht aan de calli overgeleverd als ik van ouderdom niet meer op de lemans kan stappen  :rolleyes: